Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil privat/erhverv

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i en situation hvor jeg skal have ny bil privat, da jeg har fået job hvor jeg skal køre 175 km om dagen, og det går ikke med min bil der pt. sluger 1 liter benzin for hver 10 km. Jeg kommer nok til at køre omkring 25000 km om året privat

Jeg har samtidig min enkeltmansvirksomhed ved siden af hvor jeg også vil bruge bilen, men det bliver nok kun i et omfang af 2000 km/årligt.

Jeg kigger på brugte biler til ca. 150.000 kr, og regner med at jeg skal ud og låne de 100.000.

Jeg har kigget på forskellige biler og kan i pricippet godt klare mig med en bil på gule plader, men overstiger jeg totaltvægten på 2000 kg, skal jeg betale en skyhøj vægtafgift.

Jeg har så overvejet om det på nogen måder kunne betale sig at købe bilen i virksomheden, men jeg kan slet ikke gennemskue hvad man kan trække fra osv. med den km-fordeling som jeg har.

Så er det gyldne spørgsmål om den bedste løsning er at købe bilen i virksomheden eller om kørselsgodtgørelsen på 3,56 kr/km er den bedste løsning?

Håber at der er nogen af jer der kan hjælpe mig med at få afklaret spørsmålet.

Mvh Per

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:23

Hvis de 175 km. er kørsel mellem hjem og arbejde (dvs. privat kørsel med ret til et standardfradrag) bør du klart overveje at tale med din arbejdsgiver om at få fri bil, mod at du så tilsvarende accepterer en lavere løn.

Det samme vil jeg sige hvis der er tale om kørsel i arbejdsgiverens tjeneste, idet du med en privat bil kun vil kunne få den høje sats for skattefri kørselsgodtgørelse op til 20.000 km. årligt.

De 2.000 km. i virksomhedens tjeneste er ikke værd at tale om her, men der vil du ikke kunne fratrække noget, herunder fradrag efter statens takster, hvis det er en firmabil.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 15:28

Skattekonsulenterne:
Hvis de 175 km. er kørsel mellem hjem og arbejde (dvs. privat kørsel med ret til et standardfradrag) bør du klart overveje at tale med din arbejdsgiver om at få fri bil, mod at du så tilsvarende accepterer en lavere løn.

Det er desværre ikke muligt.

Skattekonsulenterne:

Det samme vil jeg sige hvis der er tale om kørsel i arbejdsgiverens tjeneste, idet du med en privat bil kun vil kunne få den høje sats for skattefri kørselsgodtgørelse op til 20.000 km. årligt.

Ingen kørsel i arbejdsgivers tjeneste.

Det skal måske yderligere lige siges at jeg bor i en udkantskommune, hvis det skulle have betydning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:39

Det har da betydning at du bor i en udkantskommune, som defineret i skattelovgivningen, men det ændrer ikke ved at det befordringsfradrag du kan få kun er et ligningsmæssigt fradrag med meget begrænset skatteværdi (ca. 35%).

De første 60 dage kan du faktisk få skattefri kørselsgodtgørelse for men det kræver at arbejdsgiveren er med på den.

Nu ved jeg ikke hvor meget aktivitet der er i din personlige virksomhed men du kunne overveje at have bilen som fri bil fra denne virksomhed (i virksomhedsordningen) og derved få fradrag for de faktiske udgifter samt afskrivning mod at lade dig beskatte af 40.000 kr. om året. Det skal så med i dette regnestykke at du heller ikke her vil kunne foretage befordringsfradrag.  

Alternativt er der ikke andet at gøre end at have bilen som en privat bil og så foretage fradrag efter statens takster for de 2.000 km. Da den erhvervsmæssige anvendelse af bilen er meget begrænset kan det ikke svare sig at tage fradrag efter de faktiske udgifter. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)