Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Låneregler

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

BAGGRUND:
Jeg har pt. et aftaleindlån for mit firma hvor jeg får 6,3% i rente (oprettet da renterne var noget højere end nu). Men nu er der kommet nogle investeringsmuligheder, der gør at jeg skal bruge nogle af pengene. Min bank vil gerne ophæve aftaleindlånet, hvis jeg ønsker det (for renter er jo lavere nu), men dette betyder at hele beløbet bliver frigivet og renten falder så til 1,7%. Da jeg ikke pt. skal bruge hele beløbet så giver dette jo noget af et rentesmæk.

SPØRGSMÅL:
Så spørgsmålet er derfor om jeg rent personligt må låne penge til firmaet til 6,3%?
Samt om det er nødvendigt at definere størrelse og periode, eller om man kan variere det? F.eks. at firmaet låner 70.000, og efter en måned er der brug for 20.000 mere, mens der efter 2 måneder kun er brug 30.000 ialt.
Hvordan dokumenterer man lånet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:51

Nu melder historien ikke noget om hvorvidt det er en personlig virksomhed eller et selskab du har.

Hvis det er en personlig virksomhed kan du ikke udlåne penge til virksomheden. Du kan indskyde penge i virksomheden i form af et indskud/mellemregning men det kan ikke undergives forrentning.    

Er det et selskab kan du udlåne penge til selskabet. Renten skal sættes til markedsrenten og der vil jeg mene at du godt kan forsvare at gå højere op end de 6,3% da selskabet næppe ville kunne låne til 6,3%. Du kan lade lånet udstede på anfordringsvilkår (uden fast afvikling) og også lave det i form af en mellemregningskonto, hvor du så eksempelvis beregner månedlig rente. Dolkumentationen er de indskud/hævninger som rent faktisk sker + bogføringen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 11:07

Det er et ApS

Du skriver at jeg godt kan gå højere op end de 6,3% ift. markedsrenten, men kan det ikke også forsvares at holde den på de 6,3% ?
Der bliver muligvis tale om lån fra andre end mig selv (familie) til firmaet, og jeg vil gerne gøre rentesatsen neutral ift. firmaet og jeg får jo pt. 6,3% på aftaleindlånet. Som privatperson er 6,3% jo også en rigtig god rente, da alm. indlån som regel ikke giver mere end maksimalt 1-2 %

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:13

Jo det kan du godt - Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at Skat vil kræve en højere rente og derved anlægge en tilskudsbeskatning på 1-2 procent. I givet fald kan du opnå betalingskorrektion, hvorved du så bare godskrives de manglende rentepoint (og beskattes af merrenten med fradrag i selskabet).

Men iøvrigt er det jo billigere for dig at få renteindtægter fra selskabet end løn, da der ikke svares arbejdsmarkedsbidrag af renterne og beskatningen af renterne er lavere end løn hvis du har negativ kapitalindkomst.     

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 11:32

Hvor høj rente kan forsvares, hvor man er sikker på ikke at løbe i problemer?

Du skriver "hvis du har negativ kapitalindkomst", men jeg er ikke helt klar over hvad det er? Jeg får løn og udbytte fra firmaet, og håber da på overskud i firmaet i 2009. Jeg har ikke private aktier (udover pension) som derfor kan give negativt afkast.
Hvis jeg har positiv kapitalindkomst, kan det så ikke betale sig med høj rente?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:44

Hvis du kigger på bankernes udlånsrenter på f.eks. en driftskredit, så ligger de for tiden et sted omkring 10%

Så hvis du ikke kommer væsentligt over det leje tror jeg ikke der er synderligt store problemer med det.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:58

Negativ kapitalindkomst er hvis dine renteudgifter er højere end dine renteindtægter privat. Eksempelvis hvis du har fast ejendom og kreditforeningslån vil du typisk have negativ kapitalindkomst.

Jeg er iøvrigt helt enig med Anders.   

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 12:11

OK

Tak for alle svarene, nu er jeg blevet meget klogere ;-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)