Jeg er indehaver af en webshop. Jeg er af Getty Images blevet anklaget for at have brugt et billede på min hjemmeside uden licens.. Det er som sådan rigtig nok. MEN... billedet jeg har brugt har jeg kopieret fra en af mine leverandørers hjemmeside. De har sat dette billede sammen med et billede af et af deres produkter, og brugt det samlede billede som præsentation af virksomheden/brandet. Jeg har fået lov til at kopiere billeder fra deres hjemmeside til at promovere brandet/produkterne i min shop. Jeg har altså kopieret dette samlede billede, og brugt det til at præsentere brandet i min shop. Jeg har opfattet dette samlede billede som en slags logo, og gik ud fra at det tilhørte virksomheden. Denne problemstilling har jeg gjort Getty Images opmærksom på, og de forstår problemstillingen, men slår også fast at det er slutbrugerens ansvar at sikre sig at der er licens på de anvendte billeder. De mener dog, at det er en sag mellem tredje part og mig. Kan jeg anklage min leverandør for at have bragt mig i denne situation? Jeg har handlet i god tro, og gået ud fra at et sammensat billede med virksomhedens navn, tilhører virksomheden (den tredje part) Beløbet der skal betales til Getty Images, løber i første omgang op i ca. 9.000 kr. Dog var de villige til at give mig rabat, da de godt kunne forstå min problemstilling. Så nu hedder regningen ca. 6.000.. Jeg har stor respekt for ophavsret, og kunne aldrig drømme om at kopiere noget som helst uden at have fået lov.. Jeg føler mig uskyldig anklaget, men ved ikke om jeg kan gøre noget. Inden jeg henvender mig til min leverandør vedr. sagen, vil jeg gerne vide hvor jeg står, og om jeg overhovedet kan kræve noget af dem, eller om jeg bare må acceptere anklagen , og betale.. Håber der er nogen derude der kan give mig et svar... Tak..
|
Super ærgelig situation at stå i. Det er ikke helt ualmindeligt, at der for gode pressefotos bliver indkrævet flere penge for uretsmæssig brug end for almindelige licenseret brug :-)
Prøv evt. et stille spørgsmålet i et forum for professionelle fotografer. Jeg har selv fundet mange gode informationer i Pro-forummet på www.dpreview.dk
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1014
Umiddelbart vil jeg tro, at det er en sag mellem dig og din leverandør om, hvem der skal betale pengene, for der er vist ingen tvivl om, at billedet er blevet brugt uretsmæssigt.
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at høre en advokats bud på sagen, da jeg meget let kan ende i Getty Images situation.
Mvh.
Carsten