Jeg har her på debatten set flere spørgsmål til, hvad ekstraomkostningerne bliver ved import fra lande uden for EU, ofte fokuseret på toldspørgsmålet.
Generelt anbefaler jeg altid, at man kontakter sin told- og skatteregion, som kan hjælpe med det såkaldte tariferingsspørgsmål. Tarifering betyder, at finde den kode i toldtariffen som en bestemt varer hører under. Når toldpositionen er fundet, kan og vil ToldSkat gerne hjælpe med at finde den tilhørende toldsats. De lidt mere selvhjulpne bruger ofte http://vita.toldskat.dk.
Når det så er sagt, skal man altid "passe på" med toldsatser. Mange har nok hørt om tekstilkvoterne for varer fra Kina, som er meget oppe i tide. Der jeg vil hen er, at en toldsats ikke bare er en toldsats. De kan variere - ganske meget endnog - fra oprindelsesland til oprindelsesland.
Jeg ved godt man ikke bare skal sige "køb dig fra det" til iværksættere - men jeg vover pelsen alligvel: Få en speditør til at lave dine toldpapirer.
Og så til slut: tolden er en omkostning på lige fod med varens pris, forsikring og transport. Importmomsen, som betales ved importen, kan fratrækkes som købsmoms.
Jeg håber det afklarede nogle spørgsmål - der ligger i hvert fald to af slagsen åben pt.
Hej Lars. Først kunne jeg ikke finde ud af hvad du egentlig ville spørge om - så fandt jeg ud af du vil give et svar på forhånd; dét er rigtig godt! Forbyggende debat, kan man måske kalde sådannoget.. :)
Men nu vil jeg så gerne spørge om noget ang. de mere skrappe indføringsregler fra Kina: Hvis jeg nu vil bestille et vognlæs t-shirts med tryk fra Kina, hvor meget dyrer og hvor meget mere besværligt vil du bedømme det vil være, frem for hvis jeg nu bestilte dem i EU eller i Indien?
Måske et omfattende spørgsmål - og jeg tænker ikke som førsteprioritet at importere t-shirts, men komponentdele til den alletiders køkkenrulleholder(!) som jeg har designet, og som jeg så småt er ved at stykke en forretningsplan sammen til :)
Iøvrigt har jeg slet ikke prøvet at importere noget endnu - jeg er helt grøn, men det kunne være rart hvis du kunne skrive en malerisk og simpel model over hvad jeg og andre måske skal have in mente.. -Hvis jeg altså kan lokke dig? :)
Hej David - og I andre som måtte være interesserede.
At starte en tråd som et "svar" - ja det er måske lidt fjollet, men der er mange som spørger til told, så jeg tænkte....
Jo, jeg vil da godt lave en "minivejledning" i importens faldgruber - set ud fra en tolders perspektiv (jeg har i 20 år ikke arbejdet med andet end moms, told og afgifter, heraf de 10 første i toldvæsenet/ToldSkat). Jeg skrev faktisk for år tilbage et lille hæfte, som jeg lige vil se om jeg kan finde manus til. I så fald, uploader jeg det til min hjemmeside. Ellers forfatter jeg et eller andet - jeg kan alligevel godt bruge det i min egen forretning.
Jeg vil dog gerne opfordre handelsfolket til at kommentere Davids indlæg - for jeg har ikke den store erfaring i fordele og ulemper (læs priser og økonomi, køb og salg) ved at handle på det ene marked frem for det andet.
Jeg tror ikke du overhovedet skal se det som fjollet, men derimod som meget forudsigende og meget entreprenant! Det er overordnet set de færreste mennesker der kan give et svar før spørgsmålet er blevet stiller (eller som bare tænker i de baner (på nær dem som måske typisk bliver millionære på en ting de har lavet før nogen troede de havde brug for den)). Ihvertfald skal du, ihvertfald principielt set, have tak.
Vi må se om der er nogen der svarer. Det er ikke så preserende for mig selv - men en dag når det er, så har jeg vist nok allerede pejlet mig ind på hvem jeg måske burde stare med at spørge ;)
Jeg vil hermed gerne bruge lejligheden til at efterlyse mere debat der giver svar på spørgsmål man kun har nået at tænke man måske kunne finde på at spørge om :)