|
Kære Amino'er Jeg har brug for nogle input på en problematik jeg sidder med. Jeg er selvstændig konsulent, sidder hos en kunde hvor der foregår ting der er, om ikke ulovlige, så dog dybt umoralske. Jeg er forarget, og da det er en offentlig kunde, er det jo også mine skattekroner der ryger i kloaken. Det er helt klart, at hvis jeg råber op om det jeg oplever, ja så ryger min gode kunde. Ikke nok med det, det er ikke usandsynligt at jeg er færdig med at yde konsulentydelser til det offentlige - eller måske i det hele taget? Hvilken virksomhed vil hyre en konsulent der sætter etik højere end tavshedspligt omkring kundens affærer? Ville I tage chancen? Mvh The (maybe) Whistleblower |
Jeg kan ikke forestille mig at du er færdig som leverandør til det offentlige. Din kunde tegner jo næppe hele den "offentlige virksomhed".
Personligt ville jeg gøre to ting:
1) Jeg ville respektere min tavshedspligt overfor andre men i en skrivelse til virksomhedes direktør gøre rede for mine observationer, præcist som en revisor gør det når han laver en revisionsprotokol. Der vil man også påpege væsentlige forhold hvorom der kan rejses tvivl eller tages nogle tiltag.
2) Jeg ville overveje om jeg personligt ville kunne forsvare at udføre arbejde for pågældende. Man skal også kunne stå inde for det man laver. Jeg har selv "fyret" et par revisionsfirmaer som underleverandør. Ikke fordi de lavede fusk men fordi jeg ganske enkelt ikke mente at kunne stå inde for den rådgivning og de produkter de leverede. På samme måde har jeg, tillige med andre revisorer, afvist at "optage" kunder fordi vi ganske enkelt ikke kunne stå inde for det som den pågældende gav sig af med.
Beslutter du dig for at videreføre arbejdet ville jeg tage de nødvendige forbehold som du skønner nødvendigt for at sikre at der ikke kan være tvivl om at dine ydelser ikke har noget med det umoralske at gøre (er jo svært at vurdere når man ikke kender essensen i det og branchen).
Bliv gratis medlem