Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge eller etik - moralsk dillemma med "umoralsk" kunde

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Jeg har brug for nogle input på en problematik jeg sidder med.

Jeg er selvstændig konsulent, sidder hos en kunde hvor der foregår ting der er, om ikke ulovlige, så dog dybt umoralske.

Jeg er forarget, og da det er en offentlig kunde, er det jo også mine skattekroner der ryger i kloaken.

Det er helt klart, at hvis jeg råber op om det jeg oplever, ja så ryger min gode kunde. Ikke nok med det, det er ikke usandsynligt at jeg er færdig med at yde konsulentydelser til det offentlige - eller måske i det hele taget?

Hvilken virksomhed vil hyre en konsulent der sætter etik højere end tavshedspligt omkring kundens affærer?

Ville I tage chancen?

Mvh The (maybe) Whistleblower

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg kan ikke forestille mig at du er færdig som leverandør til det offentlige. Din kunde tegner jo næppe hele den "offentlige virksomhed".

Personligt ville jeg gøre to ting:

1) Jeg ville respektere min tavshedspligt overfor andre men i en skrivelse til virksomhedes direktør gøre rede for mine observationer, præcist som en revisor gør det når han laver en revisionsprotokol. Der vil man også påpege væsentlige forhold hvorom der kan rejses tvivl eller tages nogle tiltag.

2) Jeg ville overveje om jeg personligt ville kunne forsvare at udføre arbejde for pågældende. Man skal også kunne stå inde for det man laver. Jeg har selv "fyret" et par revisionsfirmaer som underleverandør. Ikke fordi de lavede fusk men fordi jeg ganske enkelt ikke mente at kunne stå inde for den rådgivning og de produkter de leverede. På samme måde har jeg, tillige med andre revisorer, afvist at "optage" kunder fordi vi ganske enkelt ikke kunne stå inde for det som den pågældende gav sig af med.    

Beslutter du dig for at videreføre arbejdet ville jeg tage de nødvendige forbehold som du skønner nødvendigt for at sikre at der ikke kan være tvivl om at dine ydelser ikke har noget med det umoralske at gøre (er jo svært at vurdere når man ikke kender essensen i det og branchen).    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:19

Av, den er godt nok svær. Jeg kan godt følge dit etiske dilemma, som er hvorvidt du skal bryde din tavshedspligt eller ej. Dog er det moralsk, at du har den tavshedspligt, da du ikke er omfattet af tavshedspligt som sådan i form af dit virke? Eller er du?

Når det er sagt, så er det jo ikke meningen, at man i det offentlige system skal foretage noget, der er i direkte strid med gældende lovgivning eller er dybt moralsk forkasteligt.

Så skylder du i virkeligheden ikke omverdenen og 5,5 millioner mennesker, at der råbes "vagt i gevær"? Nu kender jeg ikke typen af handling og hvem det går ud over. Hvis der er mennesker som lider, som følge af dette, så ville jeg være den allerførste til at råbe op. Men er det fordi at de tager kaffe og toiletpapir med hjem på det offentliges regning, så er sagen stadig alvorlig, men jeg ville nok selv ryste på hovedet og lade det passere.

Det bedste råd jeg kan give dig - se indad og føl dig selv. Hvordan har du det med evt at lukke øjnene for det?

Ville det være en mulighed at få andre til at anmelde det for dig, så du ikke selv kom i søgelyset? Er det et emne for Kontant eller Basta? De elsker jo, når nogen gør noget forkert og kan virkeligt rykke op i tingene. Samme gælder Operation-X.

Se om du ikke kan få kastet lys over tingene, men uden at bringe dig selv og dit virke i fare.

Jeg håber du finder svaret.

Mange hilsner

Flemming

Tilmeldt 26. Feb 09
Skrevet kl. 20:42

Tak for jeres svar.

Det er topledelsen der er 'skurken' her. Så en note til direktøren er nok ikke sagen :-)

Der bruges i omegnen af et par millioner ekstra om året, med henblik på at dække over fejlbeslutninger, som ledelsen ikke føler at de kan indrømme. Alle på arbejdspladsen ved det, ingen tør sige noget. Ledelsen er notorisk kendt for sin hævngerrighed og evne til at forsvare sig imod al kritik. Kritikere på ledelsesplan bliver slagtet efter 'bestilte' rapporter fra en managementfirma der er gode venner med toppen. Kritikere på lavere niveau fyres blot, uanset omkostningerne. Fejlbeslutningen har store menneskelige omkostninger for personalet. Kaos hersker, men ledelsen er ligeglade - så længe de sidder fast i stolen. Medarbejderne er skræmt til tavshed.

I min standardkontrakt nævner jeg udtrykkeligt min tavshedspligt, nødvendigt, da jeg igennem mit arbejde får indsigt i personfølsomme oplysninger. Tavshedspligten er ikke tænkt i forbindelse med det jeg oplever her, men er alene rettet imod det faktum at jeg kommer i berøring med persondata. Ikke desto mindre er den vel gældende?

Jeg har talt med en journalist, der ikke mente at kunne bruge mine info så længe han ikke kendte min identitet, sikkert forståeligt. Men jeg stoler ikke meget på journalister, og det er mit levebrød der er på spil her. For ham kun én historie ud af mange.

Det er virkelig et spørgsmål for mig om at tage chancen, og risikere forsørgelsen - eller gode miner til slet spil så at sige.

Tak for jeres respons, jeg prøver at lytte til hjertet - og forstanden.

W.

Tilmeldt 26. Feb 09
Skrevet kl. 20:46

Bent, tak for dit gode råd.

Beslutter du dig for at videreføre arbejdet ville jeg tage de nødvendige forbehold som du skønner nødvendigt for at sikre at der ikke kan være tvivl om at dine ydelser ikke har noget med det umoralske at gøre

Jeg kunne evt. deponere en dateret skrivelse hos min advokat/revisor. Hvor jeg beskriver de kritisable forhold og min egen funktion, værd at tænke over.

Tilmeldt 23. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:17

Ja, den er svær. 

Vil bare sige dig at hvis du følger dit hjerte og din moral går det sjældent helt galt

Lad dig ikke skræmme af hvad du mister, det du opnår er langt større: Du vil vide at du har gjort det rigtige!

Når det så er sagt, så tror jeg det vil have mere effekt hvis det var en medarbejder der er whistle-blower. Din rolle som konsulent gør måske at du kan se problemet klart, men gør også at din kritik kan være for let for ledelsen at undvige.

Nu lyder det som om at der er flere personer på den forkerte side af "moralens smalle sti", så hvad med om du fandt noget allierede istedet for at køre solo? Der må være flere medarbejdere der mener at sagen er værd at kæmpe for?

Den er svær, men jeg håber at du vælger etikken :o)

Mvh Jan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:07

whistleblower:

Bent, tak for dit gode råd.

Beslutter du dig for at videreføre arbejdet ville jeg tage de nødvendige forbehold som du skønner nødvendigt for at sikre at der ikke kan være tvivl om at dine ydelser ikke har noget med det umoralske at gøre

Jeg kunne evt. deponere en dateret skrivelse hos min advokat/revisor. Hvor jeg beskriver de kritisable forhold og min egen funktion, værd at tænke over.

Er det ikke kun noget man hører om på film ? Jeg ville jo overveje at give mit budskab til ledelsen, eller hvis denne også er med i det til et højerestående organ (den minister som det hører ind under o.l.).   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:32

I det offentlige er der altid en politisk ledelse over den administrative ledelse.
Hvis den administrative ledelse svindler, bør du gå til det politiske niveau og gøre opmærksom på det.

Jeg selv gad ikke arbejde i en offentlig virksomhed med den ledelsesstrategi, du nævner. Faktisk har jeg for 15 år siden forladt en offentlig virksomhed af samme grund.  Det politiske niveau bør også orienteres om problemer med ledelsesadfærd. Det kan ikke passe, at skattefinansierede virksomheder skal fungere som faste leverandører til stressbehandlere, vel.

Jeg har i øvrigt løst masser af opgaver for det offentlige siden da - endda en enkelt gang for Farum Kommune i de glade dage.

Kom ud af busken - tag et møde med den ansvarlige politiker - fortæl, hvad du konkret har set og forklar din bekymring. Når du skriver dit indlæg, viser du jo, at du udmærket godt ved, hvad der er det rigtige at gøre. Gør det.

God kamp

Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)