Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forretningsplan til venture firmaer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

 

Jeg tænkte på om der mon fandtes en forretningsplan som var specielt rettet imod venture capitalists og hvad de i så fald skal indholde.

Har søgt på Amino men kan ikke finde noget entydigt svar så håber at nogen måske kan hjælpe med et link eller lignende.

 

NIL

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du finder en skabelon til udarbejdelse af en forretningsplan på de fleste VC'ers website..

vaekstfonden.dk

seedcapital.dk

Dbh

Rasmus

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej NIL

Jeg er helt enig med Rasmus i at den template Vækstfonden har liggende på deres hjemmeside er meget god - eller plejede at have liggende for jeg kan ikke finde den lige nu. Jeg fandt den til gengæld på min comp. (længe leve søgefunktionen på en macSmile), og "paster" den lige her til din inspiration:

 

Forretningsplanen

Generelt

Generelt bør forretningsplanen beskrives kort og letforståeligt. 20 sider er bedre end 40 excl. bilag. Dokumentet skal kunne give et hurtigt overblik. Det er en god ide at illustrere pointer, produkter og sammenhænge, hvis muligt. Forretningsplanen skal være faktabaseret (kildehenvisninger, vedlæg gerne kilder i bilag) og understøttet af talmæssige beskrivelser (f.eks. vedr. markedsstørrelse og vækst). Forretningsplanen bør generelt indeholde følgende elementer.

 

Indhold

Executive Summary – KORT beskrivelse

Forretningsgrundlag

  • Hvorfra kommer ideen/behovsidentificeringen
  • Value proposition, hvilket problem er det produktet skal løse
  • Hvor presserende er kundernes problem. Er det nice to have eller need to have? (Understøttelse fra eksempelvis kunde statements, tilkendegivelser, feedback, implementering osv. )

Markedet og Kunder

  • Markedsstørrelse og det adresserbare marked
  • Markedet om 3 år
  • Markedets generelle værdikæde, herunder virksomhedens placering i denne
  • Hvem er målgruppen og hvorfor
  • Nuværende kunder, Pipeline og indsalgstiden

Produktet

  • Hvad er produktet (Kort og klar beskrivelse)
  • Teknologi (Teknologiens modenhed, dokumentation for effekt/funktion)
  • Niveau af innovation, differentiering i forhold til substitutter/konkurrenter
  • Beskyttelse – er der nogle beskyttelsesmuligheder - patent, copyright eller andet
  • Produktets udviklingsstadie, (tidsmæssig horisont, versionering)
  • Produktion, hvordan produceres produktet nu og i fremtiden (Egen produktion / outsourcet)
  • Evt. stykliste inkl. priser og produktionsomkostninger

Forretningsmodel

  • Hvordan genereres omsætningen
  • Prissætning, herunder i forhold til markedet
  • Go-to market strategi, salgstrategi/Distribution (Direkte og/eller indirekte) / Skalerbarhed

Konkurrencesituation

  • Substitutter / konkurrenter (omsætning/udbredelse/styrker/svagheder)
  • Indtrægningsbarrier til at kunne levere den samme eller bedre ydelse

Organisation og Ledelse

  • Hvem er folkene bag virksomheden (rolle, baggrund, uddannelse, relevant netværk og erfaring med ledelse, økonomi, salg og branchen)
  • Medarbejdere (antal, nøglemedarbejdere, organisationsdiagram med navne)
  • Bestyrelse / Advisory board (Navne og aktive rolle)
  • Revisor, (hvem, hvilken rolle har revisoren og har revisoren erfaring med branchen)
  • Strategiske partnere eller alliancer
  • Investorer (ejerandel), herunder hvor mange penge stifter selv har investeret.
  • Virksomhedens alder

Økonomi

  • Resultatopgørelse og balance for de to seneste årsregnskaber, hvis muligt
  • Budgetforudsætninger
  • Salgsmål og aktiviteter for at opnå mål, herunder hvem har ansvaret i organisationen for opnåelsen af målene
  • Milestones for udrulning af forretningsplanen i et tidsmæssigt perspektiv
  • Resultatbudget, Statusbudget (Balance), Likviditetsbudget – 3-5 år frem
  • (Hvis flere produktgrupper, bør omsætning, DB, og salgsmål splittes op herefter)

Risiko analyse

  • Hvilke risici er der og hvilke tiltag er planlagt for at minimere risiko (strategiske, taktiske, operationelle og finansielle)
  • What if – scenarier, hvad er planen, hvis det værste skulle ske

Kapitalbehov

  • Hvor mange penge skal der bruges (med den strategi virksomheden selv tror mest på)
  • Hvad skal pengene bruges til (investeringsplan og tidslinie)
  • Hvor mange og hvilke investorer foretrækkes, herunder egen investering

Exit

  • Hvilket exit muligheder er der. (Industrielt salg, IPO, osv).
  • Hvilken type exit foretrækkes og hvilke potentielle købere eksisterer der. Hvordan passer denne exitstrategi med nuværende struktur i markedet
  • Tidshorisont


Hilsen
Morten
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)