Jeg har et domæne der blev registreret dengang domænerne blev frigivet. Jeg valgte blot at registrere ved en tilfældig udbyder, som kunne tilbyde dette.
Jeg betaler nu 249 kr. + moms årligt i "annual fee" hvilket jeg egentlig syntes var en høj pris, og ved en hurtig søgning på Google kan det nemt findes til en tredjedel af prisen. Jeg aner dog ikke hvad det normale prisleje er. Men faktum må være, at nogle firmaer lægger en pæn fortjeneste oveni den afgift, der åbenbart ikke opkræves fra ét bestemt firma ligesom ved DK domæner?
Er der nogen der kan forklare mig hvordan det foregår og hvordan man får domænet flyttet? Og hvad der evt. er af krav for "opsigelsesvarsel" og den slags?
.eu fungerer rigtigt nok ikke som .dk hvor du kan blive faktureret direkte fra registret (DK Hostmaster), men der i mod ved at du løbende skal betale en registrator for at have domænet og registratoren skal så betale registret (som for .eu hedder EURid). Registratorerne må selv fastsætte deres priser, men samtidig så kan du også frit flytte dit domæne fra en registrator til en anden. Hvis du finder den registrator du ønsker at bruge kan du sætte en flytning i gang via dem, og så bliver du sikkert guidet gennem processen.
Typisk er der ingen decideret opsigelsesvarsel, du skal blot flytte domænet inden det skal fornyes af den nuværende registrator.