Hej Jeg er i gang med overtage en sandwichbar, som har eksisteret i ca. 3 år. Jeg er i tvivl omkring, hvilken slags firma jeg skal starte og om jeg skal bruge en revisor. Der er to deltidsansatte, men kommer nok til at være lidt flere når jeg overtager. Butikken omsætter for ca. 2 mil på et år, budget for 2009 på ca 2,5 mil. Den nuværende ejer har oprettet et aps. Jeg forstiller mig, at det ville være bedste at starte et aps, er det rigtigt ??? Jeg har ikke besluttet mig endnu, om jeg skal have et revisor firma til at styre det besværlige arbejde. Har en god ven, som gerne vil hjælpe med at styre det. Dog har jeg mine bange anelser omkring dette. Er det bedst at få en revisor til at styre det ??? Håber i kan hjælpe VH Brosowitzh
|
Uanset hvad bør du have en revisor eller en advokat ved sin side inden du sætter blækket på papiret. Det er altid en god ide men lige præcist her tilsiger din overskrift også at du måske ikke helt er på hjemmebane. Et interessentskab som (jeg formoder du mener) er en personligt drevet virksomhed med flere personlige ejere. Det du tænker på er formentlig om du bør drive den som personlig virksomhed eller i selskabsform.
Jeg ville nok vælge selskabsformen da vi formentlig taler om en pæn investering. Men jeg ville ikke nødvendigvis købe nuværende ejers selskab, og hvis jeg gjorde ville jeg ikke give det samme for anparterne som for aktiverne ved aktiv handel. Dels på grund af den udskudte skat der formentlig er i selskabet. Dels kan der være "lig i lasten". Det er her advokaten kommer på banen og er et absolut must.
Revisors rolle handler ikke bare om at styre det administrative arbejde. Det er det mindste. Det er jo fint nok at en ejer kan lave et budget for 2009 men holder det, og holder det uden den tidligere ejer ?.