Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Genneral rådgivning vedr. energidrikke i DK og EU.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Feb 09
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg er kommet i kontakt med en producent af en energidrik. Har søgt en del på nettet om produktet overholder de danske og EU regler herom... Bla. er jeg i tvivl om indhold af koffein, taurin, vitaminer mv.er for højt!

Har også læst at der er kommet nye regler i begyndelsen af 2009. Bla. er Shark energidrik blivet lovligt og Cola har labceret deres Cola med vitamin tilskud!!!

Spørgsmåler er om der skulle være en der er inde i de nye regner eller kunne henvise til en side med de nye grænseværdier og gerneral vejledning?

På forhånd tak,

Kenneth

Tilmeldt 23. Feb 09
Skrevet kl. 20:51

Utroligt.. Efter en uges googling fandt jeg svar efter at have oprettet denne tråd.

Hvis nogen skal bruge oplysningerne i anden sammenhæng kommer de her:

Berigelsesforordningen (EC) Nr.1925/2006 indeholder endnu ikke fælles maksimumsgrænser for tilsætning af vitaminer og mineraler til fødevarer, men maksimumsgrænserne forventes at blive fastsat i løbet af 2009.

God aften alle sammen, K

Tilmeldt 23. Feb 09
Skrevet kl. 00:22

Nu har jeg læst og læst og er blevet en smugle klogere..

Men jeg mangler de nye regler/Eu-direktiv, som Fødevarestyrelsen tager udgangspunkt i. Er der en venlig sjæl, som kunne suplere med et link eller anden henvisning? Jeg kan simpelthen ikke finde dem..

På forhånd tak og god aften

Tilmeldt 23. Feb 09
Skrevet kl. 13:17

Beklager at jeg spammer mit eget indlæg Huh?, men kan det virkelig passe at der ikke er nogen herinde der ved noget om energidrikke og det danske marked???

Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:32

Red Bull er ikke tilladt herhjemme f.eks. Mon ikke bare du skal kontakte Levnedsmiddelstyrelsen istedet for nogen her?

Tilmeldt 23. Feb 09
Skrevet kl. 11:35

Hej Anders,

Jeg har været i kontakt med Fødevarestyrelsen mange gange, men de er meget "forvirret" og henviser ofte overhovedet ikke eller til forældet data. Desuden har jeg indsend en ingrediensliste over produktet hvor tilbagemeldingen var "virksomheden skal selv undersøge om produktet overskrider dansk lov, vi tager kun stikprøver".

Jeg har snakket med et firma, men de kunne kun yde gerneal hjælp og det kostede ca. 30.000 kr. Så det er derfor jeg spørger herinde.. Der er jo så mange med forskellige kompetencer og havde håbet at der skulle være en med lidt viden på dette område.

Håber stadig der skulle komme sådan en forbi mit indlæg

God søndag, K

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 11:51

Red Bull er så vidt jeg er informeret forbudt i Danmark fordi den indeholder B-vitamin. Det må vel ændre sig efter den nye lovgivning.

Tilmeldt 23. Feb 09
Skrevet kl. 12:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper,

Ja, det er rigtig.. Plus nogle andre stoffer..

Fødevarestyrelsens svar :Det er fordi, at der endnu ikke er harmoniserede regler på dette område. EF-traktaten bestemmer, at der skal være fri bevægelighed af varer indenfor EU, medmindre varerne frembyder en reel fare for folkesundheden. I flere af EU's medlemsstater er berigelse tilladt uden forudgående godkendelse. Eventuelt kan der være indført visse begrænsninger på bestemte næringsstoffer eller i form af betingelser vedrørende mærkning. I visse medlemsstater kræves en anmeldelse af berigelsen. I medlemsstater, hvor berigelse kun tillades efter forudgående godkendelse, gives denne i praksis uden en forudgående risikovurdering. I Danmark foretages der en reel risikovurdering af berigede fødevarer, inden de tillades markedsført.

Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:54

Hej HIH,

Jeg sidder midt i procesen omkring design og lign af en energidrik til det Danske marked og kan måske svare lidt på dine spørgsmål.

Du er meget velkommen til at tage fat i mig.

CACTUS  mod tømmermænd - www.cactusgroup.dk

Kvalitets golfrejser til fornuftige priser - ClassicGolf 

Tilmeldt 23. Feb 09
Skrevet kl. 16:34

Hej Rasmus,

Jeg har faktisk droppet ideen, da et andet projekt optager min tid - selvom jeg fik rettighederne på en super danskvand med energi! Stadig lidt "forelsket" i projektet ;-)

God vind,

Kenneth

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)