Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! -SKAT FOR SALG AF PRIVAT EJET VIRKSOMHED

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Lunderskov
Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står for at skulle sælge min privatejede virksomhed, derfor vil jeg meget gerne have nogle gode råd fra jer kloge amino borgere!    

Kan det passe at man skal betale privat skat af hele salgsbeløbet, som hvis hele beløbet var en fortjeneste .. også selvom man har en kæmpe firma kassekredit/lån, der kommer fra ting man har købt til virksomheden som etablering, inventar, driftsmidler, varelager mm. 

Jeg kan ikke helt forstå hvordan det hænger sammen at f.esk. det varelager som jeg har købt til 100.000,00kr +moms i indkøbspris, som jeg nu sælger videre til den næste ejer af virksomheden til samme pris.. så skal jeg svare skat af de 100.00,00 på trods af at jeg skylder de penge på min kassekredit !?

Hvis køberen af min virksomhed er et holding selskab, og de er ligeglade med hvordan man afregner købssummen, kan man så gøre noget smart for at slippe for at betale max i skat?

Hjælp venligst.. tusind tak Smile

Fra Holstebro
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 21:10

Hej.

Så vidt jeg ved skal man kun betale skat af sit overskud eller det man hæver til sig selv i "løn"

Hvad du skal betale i skal afhænger jo så af hvad resultat der kommer frem af dit regnskab.

Men tag da kontakt til en revisor for, at få det hele med. Det er altid rart, at vide hvor man står.

/Madsen

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 21:15

Hej Tine

Du skal kun svare skat af fortjenste, så hvis du har købt dit varelager for 100 og

sælger det for 100 ex. moms. Så skal du ikke svare skat.

De ville nok være en god ide, at du sammen med din revisor eller advokat. Laver

en fordeling af salgsummen på det for skellige aktiver. Den time er godt givet ud.

Smarte lovlige skattefri løsninger er der ingen af.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:31

Jeg følger lige Revisor Olsen lidt op. Det man kan sige er jo at varelageret opgøres årligt og ultimo regnskabsåret, og her indtægtsføres hvorved det sikres at man kun får fradrag for det faktiske vareforbrug. Medmindre lageret er forkert opgjort - eller slet ikke er opgjort  - burde det ikke udløse nogen avanceskat i sig selv. Derimod vil inventar, goodwill m.v. blive avancebeskattet i forhold til de skattemæssigt nedskrevne værdier.

Vedr. det med de smarte løsninger så havde det været "sjovere" hvis det var dig der havde et holdingselskab og det du ønskede at sælge var et datterselskab.

Hvis det var sådan at du ikke skulle vederlægges kontant men eksempelvis med aktier i det købende selskab kunne man også lave en skattefri løsning. Det ville dog kræve at du fik omdannet din virksomhed til ApS hvis den ikke er et ApS i forvejen.

En anden løsning som kan være interessant hvis købesummen ikke betales kontant men over nogle år er at lave en aftale om løbende ydelser.       

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)