Hej Alle i kære Amino´er. Jeg har været bruger herinde et stykke tid og kiggede med fra sidelinien, men nu skal min drøm snart realiseres forhåbentligt. Men som næsten alle andre iværksættere har jeg et par spørgsmål, jeg håber i kan være behjælpelige med ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når du skal låne penge til at starte en butik vil banken typisk se på, hvem du er og om de tror at du få dit projekt op at køre. Til at vurdere dette er en forretningsplan med budgetter m.m. en god til at have med - og den skal naturligvis være gennemarbejdet, så du viser at det er en god forretning.
Hvis banken ikke vurderer at det kommer til at fungere eller måske er i tvivl, siger de nej. Får du ja, kan de af og til bede om ekstra sikkerhed. Det er forskelligt for bank til bank, men at tage pant i de varer, du står og sælger tror jeg ikke at de vil gøre. Skal pant i varelageret give nogen mening, skal de tage håndpant i det (det betyder, at de fysisk skal have varerne i besiddelse), hvilke de nok ikke vil. Pantet er principielt ikke noget værd for dem. Skal de alternativt realisere pantet efter ½-1 år, når de har konstateret, at du ikke betaler, så får de jo ikke noget for det, der er væsentligt. Du får det også svært at køre din forretning, hvis du i tide og utide skal i have dine varer fra pantlageret. Der er også noget, der hedder underpant (hvor du beholder pantet, men der lyses et pantebrev med pantet, som banken får). Det vil praktisk taget ikke gøres her, da panteffekterne skal kunne identificeres og tøjenhederne er jo ikke nummereret entydigt. Og der er en masse andre ting, der gør, at det som sagt ikke gøres.
Så jeg tror at du skal glemme pant i varelageret. Du skriver ikke noget om din økonomi, men kik en ekstra gang i dit etableringsbudget og driftsbudget og se om du kan omlægge nogle poster, der giver der fri likviditet.
Hilsen Jakob