Jeg er igang med at starte mit eget konsulentfirma og har fået et par gode råd herinde fra allerede. Jeg havde ikke regnet med at lade mig momsregistrere, da jeg vil have en omsætning under 50.000 årligt. Men da jeg så ringede til min banks erhversafdeling for at høre om oprettelse af den korrekte kontotype, gav han mig stof til eftertanke. Han sagde, at hvis køberen af produktet er kommunal, skal jeg være momsregistreret. Min konsulentvirksomhed vil primært beskæftige sig med vejledning og undervisning i sportsklubber. Mit spørgsmål er så: Er almindelige sportsklubber kommunalt ejede - og vil det sige jeg bliver nødt til at momsregistrere, da de ellers ikke må købe mit produkt? Også selv om jeg omsætter for under 50.000kr? Mvh Henrik |
Henrik,
Om du i det hele taget skal lægge moms på dine ydelser afhænger af hvad du vil tilbyde sportsklubberne undervisning i. I nogen tilfælde skal du lægge moms på fakturaen (Hvis du er momsregistreret) og nogen tilfælde er undtaget for moms.
Se evt lidt mere på.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=382759&chk=201418#pos
Sportsklubber er normalt ikke kommunalt drevne - men som der ligger i navnet en klub.
Henrik