Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

FI koder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jun 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er med i et samarbejde om at lave et online bookingsystem til et firma der arrangere skiture, og jeg har i den forbindelse brug for, a vide hvordan FI – koder fungere.

 


Jeg er derfor interesseret i, at høre for folk der kan forklarer mig hvorledes FI - koder fungere.


 


Morten Nielsen


Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Mener du FI koder som i forbindelse med indbetalingskort?
Tilmeldt 27. Jun 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
 Jeg har fået fortalt, at det er muligt, at lave online betaling via såkaldte FI -koder, og jeg er interreseret i at vide hvordan det fungere.

 Jeg er ikke klar over om man er nødsaget til at sende giro kort ud til folk.



Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Forudsætningen er at du skal have en konto til håndtering af FI-koder i din bank - det er ikke så dyrt, mener det koster et par hundrede kroner i året (nogen steder er det måske tilmed gratis). FI-koden skal ikke nødvendigvis fremsendes på et kort med posten, men kan skrives på en elektronisk faktura lige så vel som på en fysisk. At kalde det online betaling er dog ikke helt rigtigt - folk skal enten betale det i deres bank eller via deres homebanking, og der går jo naturligvis nogle dage før du kan se om vedkommende har betalt. Fordelen i forhold til almindelig kontooverførsel er at du nemt kan identificere dine indbetalinger.

Hvad angår selve FI-koden:
Du har 14 cifre til rådighed som du skal lave en unik streng ud af, der kan f.eks. indgå kundenummer og fakturanr. eller andre relevante data - så længe strengen bliver unik og genkendelig. Ud fra denne streng på 14 cifre genereres så et ekstra tal, et kontrolciffer, så du får en streng på i alt 15 cifre. De 15 cifre kombineres så med et 8-cifret nummer fra din bank. Dvs. det ender med at se således ud:

+71> XXXXXXXXXXXXXXY+ZZZZZZZZ<

Hvor X er dine egne tal, Y er dit kontrolciffer og Z er nummeret fra din bank.

Jeg kan ikke forklare dig hvordan kontrolcifret genereres, det er for lang tid siden jeg har rodet med det og jeg kan ikke umiddelbart selv se det. Jeg har en excel fil der viser det, såfremt det har interesse kan jeg maile den til dig? Alternativt så google efter "modulus 10" eller "luhn algorithm", der er masser af sider med nærmere detaljer om udregningen.

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Du behøver ikke at sende FI-kort ud, men kan nøjes med de oplysninger, der står i kodefeltet på et FI-kort.

Spørg dit pengeinstitut, hvilke oplysninger, du skal bruge.
Tilmeldt 15. Dec 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej



Vil det sige at man i realiteten kan lave en webshop der genererer
FI-kort med en kode der svarer til ordrenummeret fx. og så med
kontrolnummer til sidst?



Det lyder spændende... Kan du evt. uploade den excel-fil et sted? Eller maile den?


Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Det vil du godt kunne ja, det er stort set det samme som at skrive dit kontonummer. Skriv din mail adresse eller send en mail til mig (sune at activewebs.dk) så sender jeg den til dig.

Jo mindre du vil håndtere ordrerne manuelt og give dem FI numrene, så skal der naturligvis udvikles en tilsvarende funktion i din webshop der kan udregne FI-koderne.
Tilmeldt 27. Jun 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for de gode svar.
 

Hvis der er nogen der mener de kan tilføje nogen er de selvfølgelige mere end velkomne.

 

 

Morten Nielsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)