Jeg har et ApSselskab som fornyelig blev oprettet med kontaktindskud på 125.000 og har 2 anpartshavere. Firmaet har brug for yderlig kapital på 200.000 kr som vil kunne tilbagebetales om et års tid. Jeg har pengene privat og vil gerne låne dem ud til mit og min partners selskab. Der er ingen gæld i selskabet
Mit spørgsmål er hvor meget jeg må/skal jeg tage i renter på lånet? Findes der smartere måder at sikre kapitalen på end ved et lån?
Du skal tage markedsrenten og lige her ville jeg da ikke sætte den for lavt men sætte den til det som du kan få partneren til at acceptere. Jeg kan umidelbart ikke se at der er andre måder at sikre kapitalen på. Et alternativ kunne være et kapitalindskud (nytegning) til overkurs men det vil påvirke ejerforholdet og du vil ikke kunne hæve pengene frit om et år.
Tusind tak for hurtigt svar. Hvordan vurderer man markedsrenten? Vil det være ok hvis jeg sætter den til 11 %, umiddelbart vil banken nemlig ikke lige låne penge uden yderlig sikkerhed...
Som rente ved lån til eget ApS anvendes ofte diskonto + 4% - og diskontoen er p.t. 2,75%. For din partner handler det jo også om, hvor meget du tjener på at låne penge til selskabet i forhold til at du sætter pengene i banken. Du kan sige, at selskabet kan låne pengene til 11% - men det vil sandsynligvis være mod at I begge kautionerer for lånet - og så er forskellen mellem den noterede renter og de 11% (der er udtryk for en risikopræmie) fordelt på jer begge. Derfor vil jeg nok sige et sted imellem. Men generelt kan man bruge meget diskussion om spørgsmålet om rentesatsen. Så det smarteste er nok at du taler med din partner om niveauet.
Diskontoen anvender Skat i flæng når de ansætter en rente men rent faktisk står der i Ligningsvejledningen at denne kun bør anvendes rent undtagelsesvist hvis der ikke er andre holdepunkter.
Det er billigere at penge ud fra selskabet som renter end som løn/udbytte hvis man har negativ kapitalindkomst. Så medmindre der er risiko for at man ikke senere kan få sine penge på så er det bare at tage den rente som man kan blive enige med partneren om.
Tak for svarene. Der bliver ikke penge til at udbetale løn her i første regnskabsår. Jeg kommer til at lægge de fleste timer i starte så min partner er med på en relativ høj rente som kompensation.