Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VKR Holding stjæler fra iværksætter.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tyveri og bedrageri er tilsyneladende en del af det værdigrundlag VKR Gruppen er baseret på.

Koncernchef Leif Jensen har fået et advokatfirma til at gennemgå sagen og de frikender ikke overraskende topledelsen. Leif Jensen forsøger at lukke sagen og den debat der er opstået om virksomhedens indblanding i grov økonomisk kriminalitet.

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 20:08

Jeg har ikke "foragt for et offer", men foragt for klynkeriet, og jeg hr virkelig ondt af virksomheder, der bliver snydt af medarbejdere - også banken, som har en ludoman ansat.

Den form for tyveri, som er sket her, sker hver eneste dag i IT-branchen - det er ikke kunderne, der overtræder licensbetingelserne, men programmører, der render med koden, der er det helt store problem. Det håndterer man så på forskellig vis, men i praksis er det meget svært at gardere sig imod. I denne sag taler vi yderligere om en partner, der er medejer af firma (og dermed programmet) der er rendt til en konkurrent. Det er rent juridisk nok ikke helt så enkelt, som det fremstår i pressen.

Software har en sjov status, også blandt iværksættere her på Amino. "Gratis program til ...." er meget jævnligt eftersøgt, mens der aldrig er nogen, der forventer gratis kontor, gratis tøj, gratis markedsføring. Det gør ikke sagen mere enkel.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 18:31

Maria F:
Jeg har ikke "foragt for et offer", men foragt for klynkeriet, og jeg hr virkelig ondt af virksomheder, der bliver snydt af medarbejdere - også banken, som har en ludoman ansat.

Lad os lige holde fast i, at Tom Lisborg lavede en politianmeldelse i 2007. Sagen er så blevet syltet af politiet og endda justitsministeriet. Det er først nu hvor der er medieopmærksomhed omkring sagen der forhåbentlig sker noget. Hvori består klynkeriet - vil du være venlig at uddybe det?

Derudover har dine sammenligninger vist intet at gøre med den aktuelle sag. I den aktuelle sag er det en medarbejder og en kunde der laver bedrageri og grov økonomisk kriminalitet.

Maria F:
 Den form for tyveri, som er sket her, sker hver eneste dag i IT-branchen - det er ikke kunderne, der overtræder licensbetingelserne, men programmører, der render med koden, der er det helt store problem. Det håndterer man så på forskellig vis, men i praksis er det meget svært at gardere sig imod. I denne sag taler vi yderligere om en partner, der er medejer af firma (og dermed programmet) der er rendt til en konkurrent. Det er rent juridisk nok ikke helt så enkelt, som det fremstår i pressen.

Jeg er noget forbløffet over dine konklusioner og antagelser. 

Nu ejer jeg jo selv en it-virksomhed og har berøring med branchen generelt. Jeg har aldrig tidligere hørt om en medarbejder eller partner der decideret har slettet software for at tage den med til en konkurrent, ligesom Jesper Mo Hansen. Hvad får dig til at tro det sker hver dag? Jeg kender ingen eksempler.

Som det fremgår af den oprindelige artikel, Velux-selskab efterforskes i bedragerisag, er der ganske afklarede ejerforhold. Både juridisk og på anden vis er det ganske klart for mig at den indgående aftale er som man indgår aftaler flest. Divine har samtlige rettigheder til softwaren mens VKR-gruppen får en brugsret.

Maria F:
Software har en sjov status, også blandt iværksættere her på Amino. "Gratis program til ...." er meget jævnligt eftersøgt, mens der aldrig er nogen, der forventer gratis kontor, gratis tøj, gratis markedsføring. Det gør ikke sagen mere enkel.

Det kan godt være du finder opensource og freeweare licenser forvirrende, men det var der ikke tale om i dette tilfælde. For os i branchen, inkl. Divine, VKR-gruppen og Jesper Mo Hansen var ophavsretten til softwaren jo klokkeklar. 

Tilmeldt 14. Jan 08
Skrevet kl. 16:01

udvikler:
Nu ejer jeg jo selv en it-virksomhed og har berøring med branchen generelt. Jeg har aldrig tidligere hørt om en medarbejder eller partner der decideret har slettet software for at tage den med til en konkurrent, ligesom Jesper Mo Hansen. Hvad får dig til at tro det sker hver dag? Jeg kender ingen eksempler

Samme baggrund her, og jeg kan hoste de første 10 eksempler ud af ærmet uden problemer, og det er endda kun dem, jeg personligt har været involveret i. Ingen af dem offentliggjorte og ingen af dem politianmeldte, netop fordi bevisbyrden er hamrende svær at løfte.

Jeg finder hverken freeware eller open source begreberne forvirrende. Til gengæld finder jeg det mystisk at man rent lovgivningsmææsigt har bestemt at ophavsretten på billeder og tekster tilhører personen og ikke virksomheden, mens software tilhører virksomheden og ikke personen. Det er dog en ren politisk diskussion.

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:46

Hvis usikkerheden er så stor som du mener Maria, så har samfundet et problem og problemet løses ikke ved at holde mund. Tværtimod, man kan begynde at løse problemet ved at bringe det ind i den offentlige debat.

Efter min mening kan en person, som bliver betalt for at skabe noget, ikke kræve ejerskab af det produkt som bliver skabt i den betalte tid. Ejerskabet må ligge hos den betalene part. Hvis der er IP som udvikleren har i 'bagagen', bør udvikleren selv bringe spørgsmålet om dette på banen før et nyt ansættelsesforhold indledes. Hvis udvikleren 'glemmer' at nævne sådan IP bør denne 'glemsomhed' selvfølgelig ikke skade arbejdsgiveren. Når udvikleren har et åbent IP regnskab kan potentielle arbejdsgivere tage disse forhold med i overvejelser omkring ansættelse. Ansættelsen vil i nogle tilfælde vise sig at være umulige, med mindre parterne først kan blive enige om overdragelse af IP med passende kompensation til udvikleren. Sådan kompensation kan være for eksempel likvider eller aktier.

Schumpeter.

Tilmeldt 14. Jan 08
Skrevet kl. 19:41

Schumpeter:
Efter min mening kan en person, som bliver betalt for at skabe noget, ikke kræve ejerskab af det produkt som bliver skabt i den betalte tid.

Det kan fotografer, journalister, forfattere, malere - alle andre end programmører. Sådan er loven. Som arbejdsgiver i IT-brannchen er jeg da vældig tilfreds med at det er sådan. Som programmør er jeg ikke tilfreds. Skaber jeg et produkt, som ender med at skabe mange penge, så ser jeg ikke en krone. Skaber jeg et billede, som skaber mange penge, så ser jeg rigtig mange af dem.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:46

Maria F:

Schumpeter:
Efter min mening kan en person, som bliver betalt for at skabe noget, ikke kræve ejerskab af det produkt som bliver skabt i den betalte tid.

Det kan fotografer, journalister, forfattere, malere - alle andre end programmører. Sådan er loven. Som arbejdsgiver i IT-brannchen er jeg da vældig tilfreds med at det er sådan. Som programmør er jeg ikke tilfreds. Skaber jeg et produkt, som ender med at skabe mange penge, så ser jeg ikke en krone. Skaber jeg et billede, som skaber mange penge, så ser jeg rigtig mange af dem.

Du har da fået din løn???
Og vil du også være med til at dække et evt. underskud virksomheden har, hvis det går den anden vej?

DbhMartin

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:22

Hvis virksomheden ikke får ejerskab af den software, hvis skabelse det finansiere, så vil værdien af det producerede software logisk nok falde. Dette vil naturligvis betyde at udviklere må se sig takke med mindre i løn, noget som de nok heller ikke vil være tilfreds med.

Med hensyn til din bekymring omkring upside-værdien af software, så er aktier en glimrende måde at løse problemet. Med aktier får udvikleren indirekte ejerskab af softwaren via sit ejerskab af virksomheden. Der er selvfølgelig også en mulig downside, og betaling med aktier vil nok også betyde mindre i fast løn. Men man kan, som Martin Thorborg hentyder til, da heller ikke få i pose og i sæk.

Schumpeter.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 16:48

Maria F:

udvikler:
Nu ejer jeg jo selv en it-virksomhed og har berøring med branchen generelt. Jeg har aldrig tidligere hørt om en medarbejder eller partner der decideret har slettet software for at tage den med til en konkurrent, ligesom Jesper Mo Hansen. Hvad får dig til at tro det sker hver dag? Jeg kender ingen eksempler

Samme baggrund her, og jeg kan hoste de første 10 eksempler ud af ærmet uden problemer, og det er endda kun dem, jeg personligt har været involveret i. Ingen af dem offentliggjorte og ingen af dem politianmeldte, netop fordi bevisbyrden er hamrende svær at løfte.

Kan jeg af ovenstående + de holdninger du har givet udtryk for udlede, at du rent faktisk arbejder for VKR gruppen? Som Berlingske Tidende påpeger, er der tale om økonomisk kriminalitet. Du påstår nu, at du kender masser af eksempler på denne slags kriminalitet. Set i lyset af dine indlæg gennem denne tråd vil jeg mene det er rimeligt du sandsynliggører dette.

Hvis man læser tråden igennem vil jeg mene du flere gange skifter position. Nu er dit standpunkt så at vi blot skal tage dit "ord" for at tingne forholder sig som du påstår.

Men hvis du nu arbejdede i VKR Gruppen og dit job bestod i at stjæle leverandørernes opfindelser, dække over beviserne og efterfølgende kalde ofrene for klynkere samt negligere den begåede kriminalitet, giver alt hvad du skriver jo perfekt mening. Kan du se hvor jeg vil hen ;-)

Hvad angår diskussion om ophavsret, så er det kokkeklart tyveri i dette tilfælde. Lisborg får kontrakt på 20 mill. Jesper Mo Hansen bliver partner, hvorefter han i samarbejde med VKRs topledelse flytter licenser, sletter software og skjuler sin ansættelse. 

Dette må være det værste mareridt for enhver it-iværksætter.

Tilmeldt 10. Jan 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:19

Den politianmeldte Peter Arnfeldt, var dengang VKR-Koncernens kommunikationsdirektør!

Peter Arnfeldt, som nu er politianmeldt i forbindelse med lækage af dokumenter om statsministerens skattesag, deltog i VKR-Koncernsn famøse pressemøde den 16. februar 2009, hvor han bistod den politianmeldte VKR-Koncerndirektør Leif Jensen, der i september 2011 blev fyret.

Er hele ledelselsen i VKR-Koncernen korrupte? Hyrer de kun potentielle forbrydere i den virksomhed?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)