Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Interessentselskab og hæftelse.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har lige et spørgsmål omkring interessentselskabs-virkosmhedsformen.

Jeg er godt klar over, hvor mange fordele og ulemper der er ved selskabsformen, men et spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på er:

Hvis jeg nu etablerer en virksomhed som interessentselskab sammen med en anden, og vedkommende så skulle gå konkurs privat, så hæfter han jo også med virksomhedens værdier.

Det betyder at hans private kreditorer han gøre inlæg i interessentselskabet, som jeg jo også hæfter for. Hvis så selskabets værdier ikke kan dække hans private gæld, vil hans kreditorer så kunne komme efter mig i den sidste ende - da jeg jo hæfter for virksomhedens gæld.

Et eksempel:

Min samarbejdspartner har en privatgæld på 100.000 som han ikke kan betale. Interessentselskabet har værdier for 60.000 som kreditorerne så tager. Vil hans kreditorer så herefter kunne forlange da sidste 40.000 hos mig?

På forhånd tak

Benny

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:59

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:49

Benny Bentsen:

Et eksempel:

Min samarbejdspartner har en privatgæld på 100.000 som han ikke kan betale. Interessentselskabet har værdier for 60.000 som kreditorerne så tager. Vil hans kreditorer så herefter kunne forlange da sidste 40.000 hos mig?

Din samarbejdspartners kreditorer kan kun gøre udlæg i din samarbejdspartners andel af I/S. Du vil aldrig kunne komme til at hæfte for hans private gæld.

Hvad du måske tænkte på er at der for jeres I/S gælder at I hæfter solidarisk for den gæld jeres I/S måtte stifte - og du kan i det tilfælde komme til at hænge på hele gælden, hvis der ikke er midler i jeres I/S samtidig med at din partner inge penge har.

Henrik

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 07:48

Ja okay. Det vil sige at de i princippet kun kan tage 50% af overskudet i virksomheden hvis han skulle gå konkurs privat?

Jeg ved at vi begge hæfter for gæld der er optaget gennem virksomheden, så mit spørgsmål var rigtigt nok forstået - om min andel i virksomheden også hæfter for hans privatgæld. Smile

Tak for svaret

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Benny Bentsen:
Det vil sige at de i princippet kun kan tage 50% af overskudet i virksomheden hvis han skulle gå konkurs privat?

I princippet er dette korrekt, men man opgør egenkapitalen i I/S'et, og partnerens andel af egenkapitalen står på mål for hans kreditorer. Dvs. de kan efter dom eller andet fundament gøre udlæg heri.

Rent praktisk vil hans konkurs dog normalt resultere i, at du anser ham for at være trådt ud pr. dekret dagen, dvs. den dag han erklæres konkurs. Denne dag bør således fastsættes i I/S kontrakten som skæringsdagen for værdiansættelsen af hans andel af egenkapitalen.. Dette bør præcist fastlægges i I/S kontrakten (vedtægten). Derfor er det vigtigt, at I får udarbejdet en præcis vedtægt.

Hans særkreditorer kan aldrig gøre udlæg i partnerens "andel af maskinerne" i I/S... For din partner ejer ikke maskinerne, det gør I/S'et. Han ejer I/S'et, og det er denne ejerandel, der står på mål.

- og det er derfor du aldrig kommer til - som henrik nævner - at hæfte for hans særkreditorer, men hans udtræden kan jo meget vel påvirke din økonomi, fordi I/S belastes at det udbetalingskrav hans andel af egenkapitalen tilsiger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12

Der er flere perspektiver og flere grunde til at sikre sig begraenset haeftelse. Se:

http://www.amino.dk/forums/p/77006/487320.aspx#487320.html

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)