Øh hvorfor ikke ? Der er jo blot tale om udlæg. Han sørger jo for at få fakturaen skrevet i selskabets navn og så er det fuldstændig ligegyldigt om han betaler den kontant eller med et privat- eller firmadankort.
Der hvor der kan være tvivl er hvor fakturaen ikke er udstedt til selskabet men til ham personligt. Det skal den straigt taget være men kan han godtgøre at den rent faktisk er købt til og anvendes i selskabet er der da eksempler på at det er blevet godkendt ved en kontrol omend nogle momsfolk er mere stivbenede end andre .
Pointen var jo at han ville betale den privat, for at beholde kapitalen i firmaet, derfor forslog jeg den løsning - bogfør den i firmaet således momsen kan fradrages og hæv et tilsvarende mindre beløb i løn.
Øh hvorfor ikke ? Der er jo blot tale om udlæg. Han sørger jo for at få fakturaen skrevet i selskabets navn og så er det fuldstændig ligegyldigt om han betaler den kontant eller med et privat- eller firmadankort.
Der hvor der kan være tvivl er hvor fakturaen ikke er udstedt til selskabet men til ham personligt. Det skal den straigt taget være men kan han godtgøre at den rent faktisk er købt til og anvendes i selskabet er der da eksempler på at det er blevet godkendt ved en kontrol omend nogle momsfolk er mere stivbenede end andre .
RevisorOlsen:
Ja, du kan stadig trække moms fra.
Det er rigtigt som pbtryk og skattekonsulenter skriver
Den bliver bare godskrevet din mellemregning, istedet for
selskabet bank.
Jimmy
Øh var det ikke på sin plads at de 2 herrer korrigerede at de ikke havde læst hele tråden. Eller skal den bare stå uden svar, nu i har rejst tvivl om svaret.
Hvad mener du med at vi har rejst tvivl om svaret ? Vi siger begge samtykkende at der kan afløftes moms på købet og det er også svaret i den her tråd.
Hvem siger også at vi ikke har læst hele tråden ? Hvem siger at han ikke har fået ført firmaets navn på fakturaen selvom han har betalt den af privatøkonomien. Skulle det ikke være tilfældet, dvs. at det er hans eget navn og ikke selskabets navn der står på fakturaen, ja så kan jeg heller ikke se problemet, medmindre det som sagt er en meget stram momskontrollant man har med at gøre.
Dit forslag om at bogføre den i selskabet og udbetale beløbet som løn gør jo i øvrigt hverken fra eller til hvad ovenstående, og dermed svaret angår.
Jeg har et ApS. Lad os nu sige at jeg hellere vil betale den privat da økonomien er bedre der end den er i selskabet. Kan jeg så stadig trække den fra? Eller vi skat finde det en smule suspekt?
Det er dette jeg svarer på, men ikke det i svarer på.
Når han taler om at betale den privat menes der jo angiveligt at selskabet ikke har likvider til at betale udgiften, og så er det ind over mellemregningskontoen og fuldt fradrag for momsen hvortil du svarer at man ikke kan fratrække moms af privatkøb, og der hopper kæden af for mig. Betalingsformen ændrer jo ikke ved at der er tale om et køb for selskabet.
Hvis man tolker det som du gør, at han slet ikke vil belaste selskabet økonomisk, ændrer det ikke ved momsfradragsretten, hvis vi lægger til grund at det er selskabet der bruger pc'en, men så har han ydet et for selskabet skattepligtigt tilskud. Her holder man istedet igen på andre punkter for at holde selskabet neutralt, I form af lønnedgang som du selv er inde på, eller udbyttetilbageholdenhed.
Jeg har et ApS. Lad os nu sige at jeg hellere vil betale den privat da økonomien er bedre der end den er i selskabet. Kan jeg så stadig trække den fra? Eller vi skat finde det en smule suspekt?
Hvis det kører over en mellemregningskonto berøres likviditeten da ikke? (I det mindste her og nu).... Det er et udemærket svar fra Skattekonsulenterne på spørgsmålet.
Hvis det kører over en mellemregningskonto berøres likviditeten da ikke? (I det mindste her og nu).... Det er et udemærket svar fra Skattekonsulenterne på spørgsmålet.
Som jeg forstår det er det ikke likviditet, men resultat i Aps det handler om.
Fint Kim - Så lader vi være med at straksafskrive PC'en regnskabsmæssigt men aktiverer den (måske revisor vil kræve en levetidsafskrivning) så er den potte ude. Alternativt laver man lønregulering (fremadrettet) eller udviser udbyttetilbageholdenhed.