Jeg overvejer pt. at starte som franchisetager, hvor jeg har fået en god mulighed for at komme billigt ind. Jeg har hele mit liv været funktionær ansat og vandt til en fast månedlig løn. Jeg er klar over at når man er selvstændig kan man ikke regne med en fast løn, men det skal jo gerne hænge sammen, så jeg fortsat kan betale den private husleje og div. regninger. Naturligvis er det mere økonomisk ustabilt at være selvstændig, men jeg skulle jo helst ikke gå fra hus og hjem, efter nogle få måneder.
Jeg har endnu ikke stillet dette spørgsmål til franchise giveren og vil naturligvis gøre dette, men kunne godt tænke mig jeres input.
Hvad gør I andre mht. privat "løn"?
Trækker I et fast beløb ud til jer selv?
Eller har I skruet det sammen så I kan klare jer uden løn men stadig betale husleje og regninger?
Jeg har selv en franchise og vil da gerne lige komme med et lille indput...
I mit tilfælde betaler jeg et månedeligt fee til min master franchise tager og køber selvfølgelig alle de produkterne jeg bruger hos ham, derudover har han intet som helst at gøre med firmaets økonomi, dvs han bestemmer hverken over hvad jeg vælger at tage for den ydelse jeg laver eller hvor meget jeg tager ud om måneden til mig selv i løn...
Indtil videre er mit firma en enkeltmands virksomhed og derfor er alt hvad der er i overskud hver måned - altså efter jeg har trukket alle udgifter, moms og skat - mit eget som jeg kan bruge som jeg vil...
Tak for input. Hvad vil du f.eks. gøre hvis der i en måned ikke er overskud, mht. din privat økonomi? Det vil sagtens kunne ske for mig, især i opstartsfasen.
Så må man enten suge på lappen, eller have en bank der er villig til at "spæde til" i form af en kassekredit til de sløje perioder.
Hi hi Anders.. Jaa det kunne man jo vælge at gøre...
Ellers kunne du jo tage dig en avis runde eller lidt rengøring i weekenden i starten indtil du kan se at indtægten er nogenlunde stabil, det var nok det jeg ville gøre...