Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag som selvstændig konsulent?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-folk,

Jeg har et spørgsmål vedr. hvilke fradrag jeg kan få som selvstændig konsulent?

Min arbejdssituationer følgende: Jeg er ansat i mit eget ApS. Her udfører jeg konsulentopgaver af kortere og længere varighed overalt i landet. Jeg er bosat i København hvor min virksomhed ligeledes har til huse. Jeg fakturerer mine kunder for opgaverne og modtager almindelig lønindkomst fra min egen virksomhed.

Jeg har pt en længerevarende opgave på fyn hvor jeg arbejder 3 sammenhængende dage hver uge (2 overnatninger hos en ven 30 km fra kunden). Mit spørgsmål er nu:

Kan jeg trække kørsel fra på min selvangivelse? Hvis JA, hvordan beregnes denne og med hvilke satser?

Er det korrekt forstået at jeg kan fratrække diæter for overnatning (184 kr (2008)) og forplejning (440 kr. (2008)) som ligningsmæssigt fradrag på min selvangivelse? Eller skal dette håndterer anderledes?

Og er der øvrige fradrag jeg kan drage nytte af?

MVH

CRR

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 23:48

Hej CRR,

Nu er jeg selv selvstændig konsulent men med personligt ejet firma, hvor du vælger at være ansat i dit APS selskab. Jeg ville i dit sted lade firmaet både betale din kørsel og din fortæring efter de gældende satser. Du kører for dit firma og derfor er det også det der skal betale dig. Husk at du skal føre en meget detaljeret kørebog, og at du kun kan få kørsel hvis din bil er ejet af dig privat og ikke af firmaet. Den gældende takst er 3,56 kr.km op til de første 20.000 km pr år.

Så du afregner fortæring og kørselsafregning til firmaet, som udbetaler det på enten lønseddel eller en overførsel.

Hilsen Anne

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:00

Hej Anne

Tak for svaret - den løsning virker som den "rigtige" at anvende... Ved du om 60 dages reglen gælder her...

Jeg er dog stadig interesseret i at få oplysninger om mulighederne for at trække udgifter på min personlige selvangivelse?

MVH

CRR

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 00:40

Hej igen,

Jeg kender ikke ret meget til 60 dages reglen, googlede den lige og læste lidt om den, men jeg kan slet ikke se hvad den egentlig har med dit regnskab at gøre. Jeg har i mange år udbetalt kørsel til fastansatte sælgere, og det var blot at udbetale dem det fulde kilometer antal de kørte per måned. Jeg mener klart, at al din kørsel til eksterne jobs berettiger fuld kørselsgodtgørelse.

Omkring dit fradrag, så ved jeg ikke lige hvad jeg skal give dig af råd, måske at tale med din revisor om det. Dit APS skal behandles som sin egen enhed, og du skal behandles som en lønmodtager, så de fradrag du kan få på dit skattekort omfatter private fradrag.

Hilsen Anne

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:07

Det er helt korrekt hvad der bliver sagt. Der er tale om rejse med overnatning. Dvs. du kan få kost og logi med fuld sats. Det forhold at du bor hos en ven betragtes nemlig ikke som frit logi eller betalt logi.

Du kan også beregne og modtage skattefri kørselsgodtgørelse. 60 dages reglen er ikke relevant her da det jo næppe er et kørselsmønster som du kører mere end 60 dage om året. 

Du får godtgørelserne fra selskabet, som udgiftsfører dem men de er skattefri for dig. Hvis selskabet ikke dækkede disse udgifter i form af godtgørelse ville du kun kunne få fradrag som ligningsmæssigt fradrag (ca. 35% skatteværdi) og kun udover 5.000 kr. årligt. Kørsel ville du kun kunne beregne efter alm. hjem-arbejde kørsel.

Den selvstændigt erhvervsdrivende tager derimod fradrag med godtgørelsessatserne i overskuddet (den personlige virksomhed) og er derved sidestillet med dem der får godtgørelser fra en arbejdsgiver.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)