Jeg har faktisk oplevet det modsatte - altså at virksomhederne er yderst hjælpsomme.
Vi gik for nogle måneder i gang med at samle penge ind til en ven, som havde en kræftsvulst i hjernen som de danske læger havde opgivet at behandle. Han havde fået dødsdommen herhjemme - og som 34-årig med en lille søn på 3 år er det altså ikke nogen god besked at få!
Der findes så et hospital i Kina, hvor de behandler den slags cancer....og det var jo hans helt store drøm at komme derned. Problemet var bare, at det ville koste ham mindst 500.000,- som han ikke havde (specielt ikke efter at have været syg i 2 år).
Websitet www.redmitliv.dk blev oprettet ret hurtigt - og vi gik i gang med at kontakte virksomheder med det samme - for at bede om donationer for at få ham til Kina i behandling.
...Og den gode historie kommer så nu: På én uge blev der skrabet HELE beløbet sammen...primært fra virksomheder. De fleste virksomheder sagde endda til os i telefonen at de helst ville donere anonymt og at de ville bare gerne hjælpe denne unge mand af et godt hjerte. (De mindste virksomheder ville gerne have lidt reklame på sitet)
Søren har nu været i Kina i 3 måneder - og er lige kommet RASK hjem!!!
Tænk engang - alle de gode virksomheder har betalt for en behandling som DK ikke vil godkende...og det virkede. Han har fået sit liv tilbage.
Og lad det stå helt klart, at det var INTET problem af få donationer fra virksomheder i den situation. Jeg tror måske så bare, at mange virksomheder måske vælger at støtte den form for mindre og mere "håndgribelige" sager i øjeblikket. Der har nok været for mange sager med overbetalte direktører og overforbrug i administrationen omkring de store støtteorganisationer, tror jeg. Derfor vælger man måske lidt dem fra for tiden...
/Rikke