Hej Aminoer Jeg er temmelig ny i det her regnskabs ræs, men hænger nogenlunde på, men jeg føler lidt at jeg ikke har det fulde overblik, når det drejer sig om at se hvordan det går med virksomheden, og hvor meget jeg kan tillade mig at trække ud til mig selv, uden at have overset moms og skat. (Jeg ved det går godt, da udgifter < indtægter) Indtil videre køre det hele på den måde at jeg har én bankkonto hvor alle indtægter og udgifter køre på, det er også fra denne jeg laver private hævninger ca. 1 gang pr mdr. som jeg kalder "løn", jeg er klar over at det er det endelige årsresultat der afgøre skat mm. Men efterhånden er der en del penge på kontoen, og det ser jo dejligt ud, men så skal man lige huske moms, skat osv. men momsen trækkes kun hver ½ år i mit tilfælde, så det hober sig op (penge på konto). Hvordan håndtere i andre enkeltmandsvirksomheder dette, laver i nogle mellemkonteringer, eller har i flere bankkonti som i flytter moms, forventet skat mm. til løbende for at danne jer et løbende overblik over "overskudet". Momsen er nogenlunde lige til da dette regnes sammen løbende med indtægter og udgifter, så det kan jeg overskue at trække fra indestående på bankkontoen, men skatten, den er jeg lidt bange for at overse! Er der en som kunne give eksempler på ovenstående? hvordan kontere i dette, bør man have flere konti i banken???? PS: jeg anvender e-conomic som regnskabsprogram! |
Hej!
Hvis du vil være på den sikre side, ville jeg regne med 50% hensættelse til skatten ud fra dine
tal i Economic.
Om du vil køre en separat bankkonto må du selv afgøre. På den ene side smart nok, på
den anden side mere administration.