Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Styr på tallene og pengene

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 122
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er temmelig ny i det her regnskabs ræs, men hænger nogenlunde på, men jeg føler lidt at jeg ikke har det fulde overblik, når det drejer sig om at se hvordan det går med virksomheden, og hvor meget jeg kan tillade mig at trække ud til mig selv, uden at have overset moms og skat. (Jeg ved det går godt, da udgifter < indtægter)

Indtil videre køre det hele på den måde at jeg har én bankkonto hvor alle indtægter og udgifter køre på, det er også fra denne jeg laver private hævninger ca. 1 gang pr mdr. som jeg kalder "løn", jeg er klar over at det er det endelige årsresultat der afgøre skat mm.

Men efterhånden er der en del penge på kontoen, og det ser jo dejligt ud, men så skal man lige huske moms, skat osv. men momsen trækkes kun hver ½ år i mit tilfælde, så det hober sig op (penge på konto).

Hvordan håndtere i andre enkeltmandsvirksomheder dette, laver i nogle mellemkonteringer, eller har i flere bankkonti som i flytter moms, forventet skat mm. til løbende for at danne jer et løbende overblik over "overskudet". Momsen er nogenlunde lige til da dette regnes sammen løbende med indtægter og udgifter, så det kan jeg overskue at trække fra indestående på bankkontoen, men skatten, den er jeg lidt bange for at overse!

Er der en som kunne give eksempler på ovenstående? hvordan kontere i dette, bør man have flere konti i banken????

PS: jeg anvender e-conomic som regnskabsprogram!

E-logger.dk - Trådløst

Følere - transmittere - datalogger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:37

Hej!

Hvis du vil være på den sikre side, ville jeg regne med 50% hensættelse til skatten ud fra dine

tal i Economic.

Om du vil køre en separat bankkonto må du selv afgøre. På den ene side smart nok, på

den anden side mere administration.

Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 10:06

Ja det er det jeg forsøger nu, men mangler til tider overblikket.

Er der nogle gode hints, hvordan gør andre det?

E-logger.dk - Trådløst

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:49

Jeg kører selv med 2 firma-konti. 1 til driften, og en til moms/skat. Jeg flytter så hver måned moms af min omsætning over på momskontoen, uden at fradrage mine udgifters indgående moms. Jeg har sat min B-skat rimelig realistisk, så hver måned betaler jeg B-skatten. Men i de måneder, hvor jeg tjener mere end jeg havde beregnet, hensætter jeg ca. 40% yderligere skat til moms/skat-kontoen. 

På den måde har jeg likviditet til at betale både min moms og yderligere frivillig B-skat eller pension, når året er ved at være gået.

Rent bogføringsmæssigt kører jeg med 2 konti. 5820 til den normale driftskonto, og 5830 til moms/skat-kontoen. Når jeg flytter pengene, krediterer jeg driften, og debiterer moms/skat.

Kunsten er ikke lige at "låne" fra moms/skat-kontoen :)

God fornøjelse.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 11:12

Lige nøjagtig det jeg manglede, man kunne vel gøre det sådan her, når jeg ikke er 100% sikker på min forskudsopgørelse:

2 Bankkonti som du beskriver.

Fuld moms uden fradrag af hele månedens salg, overføres til skat/moms konto.

50% af salget uden moms overføres til samme skat/moms konto.

De månedlige aconto betalinger (forskudsregistrering) til skat trækkes fra denne skat/moms konto.

Resten er vel i princippet mit ca. overskud, som jeg vil kunne bruge til at leve for?

Er dette en rigtig betragtning?

E-logger.dk - Trådløst

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:25

Ja, bortset fra, at du skriver "Fuld moms uden fradrag af hele månedens salg" - det må være månedens køb du mener :)

Det er en ganske god måde at gøre det på. Du vil så kunne være helt sikker på, at du aldrig vil komme i likviditetsproblemer, og dine moms/skattefradrag af dine omkostninger (som jo så ikke er trukket fra) vil være en ekstra likviditet, der står på momskontoen, når året er gået, som du så har til evt. pensionsindbetaling.

SusanneK.nu

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:36

Skal måske lige tilføje, at det der står på kontoen ikke nødvendigvis er det du har at leve for - der kan jo være udgifter, som skal betales af pengene. Moms/skat-kontoen er jo blot et udtryk for, at du har pengene til at betale din moms og skat, men ikke nødvendigvis dine kreditorer. Hvis der er mange omkostninger, vil der jo ligge et latent stort fradrag, som du har behov for at trække ud for at kunne indkøbe varer. Men princippet er godt nok, hvis du har likviditet nok til at afholde omkostningerne fra driften.

SusanneK.nu

Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 13:14

Det er jeg klar over, men mine faste udgifter er heldigvis meget begrænsede, så det kan jeg sikkert godt få til at hænge sammen.

Ang. moms mente jeg al den moms der kommer ind fra mit salg, uden at trække moms fra udgifter fra, ligesom du selv beskrev det :-)

Hvad gør du sidst på året når du kender din endelige moms og skat, flytter du så eventuelle rester fra moms/skat kontoen til driftkontoen ?

E-logger.dk - Trådløst

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 16:04

Nej, så beregner jeg, hvor meget jeg skal betale i restskat, og resten sætter jeg i en pension. Eller - det var hensigten, som regel har jeg lånt lidt fra momskontoen, så der ikke er noget tilbage på den konto :)

SusanneK.nu

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)