Håber på at nogen kan belyse fordele og ulemper ved at skifte shopsystem... Vi har DanDomain shop og har været rigtig tilfredse indtil nu. Vi beslutter os endelig om at lave shoppen i en engelsk udgave og spørger om der er nogen problemer med det i vores nuværende shopløsning. Det er der ikke - så vi går i gang. Får oversat en del tekster og bruger en masse tid og interne ressourcer på at få det op at stå. Betaler også en ekstern konsulent for at integrere det hele. Shoppen kom op at køre fint uden de store problemer. Nu vælter det så ind med nye varer - men.... shoppen tager ikke automatisk de avancerede varianter ( størrelser på tøj ) med over i den engelske udgave. Man skal derfor eksportere en masse informationer fra den danske udgave og over i den engelske udgave. Når man gør det ændrer alle de engelske tekster sig til de danske tekster. Derudover laver den ikke alle varianterne så de hænger sammen. Svaret på problemet er at det er der ikke noget at gøre ved. De foreslår at jeg går ind i masteren i hver enkelt vare og manuelt kobler hver enkelt variant til. At de engelske tekster bliver erstattet med de danske er bare sådan det er.... her kommer så et større problem, nemlig Dublicate Content. Alt i alt fungerer det bare overhovedet ikke at have det ekstra sprog. Vi har mange tusinder af varer og kan slet ikke sidde manuelt og lægge dem over i den engelske shop. Hvordan kan et så stort shop firma reklamere med at de kan håndtere flere sprog.... jeg er virkelig rystet - i sær over at vi ikke har nogen muligheder for at gå internationalt som de ellers skriver man kan. Jo, i princippet kan man godt.... man kan jo også vælge at håndskrive alle fakturaer... så kan man jo bare ikke lave andet end det. Nå - men nu jeg kom af med min frustration :·) så står jeg så med overvejelserne om vi blot skal blive på det danske marked i vores dandomain shop - eller om vi skal tage konsekvensen og skifte - enten til et andet system - eller at få lavet en løsning fra bunden. Jeg har bare hørt så mange skrækhistorier om virksomheder som er kommet op i en halv mio eller derover for at få udviklet egen løsning. Jeg tror ikke på at så høje beløb kan svare sig - og derudover kan jeg slet ikke overskue hvis vi står med en masse problemer. Så hvad er jeres bud? Hvad skal vi gøre? Hvad er konsekvenser, fordele og ulemper. Og hvilket system vil kunne håndtere lagerstyring, samkørsel med Navision og Winedi, topproffesionel håndtering af varianter og sprogstyring - og hvad der ellers normalt er brug for i en shop som vores. Vi har brug for at alt fungerer hundrede procent - og ikke mindst at arbejdsgangene er smarte og funktionelle. Vi har rigtig mange varer som udskiftes ofte. Og så skal det naturligvis være søgemaskine venligt :·) Er der nogen shopløsninger ala dandomain som kan håndtere alt dette - eller er det en løsning fra bunden? Frustreret hilsen Helle |
Hej Helle,
Hold da op noget p*s! :-( Vi bruger selv DanDomain i forskellige løsninger (og er ekstremt glade for det indtil videre, men...) og har blandt andet én vi påtænker at gå internationalt med, så det er jeg oprigtigt ked af at høre. Jeg kan selv stå i den samme situation om dig om få måneder.
Jeg er ret sikker på at Magento kan håndtere flere sprog, uden de samme problemer som DanDomain byder på, men jeg har ikke selv forsøgt mig med det. Der er mange dygtige aminoer der er større hajer til Magento end jeg er, og det kan jo være de blander sig i debatten.
Du kan læse lidt om hvad det kan her http://www.magentocommerce.com/
Jeg håber du finder en tålelig løsning!
Mange venlige hilsener
Peter Holmstrand