Jeg er p.t. ved at sælge min virksomhed, idet jeg ikke har tiden til at køre den videre. Jeg har en meget interesseret køber, som nævner at han vil give 100.000 - 125.000 kr. for den. Jeg havde forestillet mig i omegnen af 200.000 kr., men vi kan nok finde en middelvej.
Virksomheden er et webbureau, så salget handler dermed ikke om varer, men om rettighederne til virksomhedens navn, hjemmeside m.v.
Mine spørgsmål er nu: - Hvordan skal jeg gribe salget an? - Skal jeg hyre en advokat? - Skal jeg hyre en revisor (jeg har hidtil klaret alt bogføring m.v. selv)? - Hvor meget skal jeg regne med at udgifterne til advokat/revisor bliver for sådanne opgaver? - Hvordan skal salget håndteres bogføringsmæssigt og skattemæssigt? - Hvad skal jeg ellers være opmærksom på?
Netop fordi køber og sælger har modstridende økonomiske interesser er en værdiansættelse af goodwill foretaget af en revisor ikke specielt anvendelig. Hvad er goodwill værd ? Set med købers øjne er goodwill det værd som køber vil give og så kan man komme med nok så mange beregninger. Derimod kan det være en hjælp for sælger til at fastlægge sit limit, ligesom at køber tilsvarende kan tænkes at have en revisor/rådgiver i baghånden og få råd om hvad han/hun vil give. Beløbsstørrelsen her tilsiger dog at det er noget de aftaler ved forhandling og det er jo også det der bliver givet udtryk for; at begge parter har en ide om hvad det er værd og at de ikke ligger langt fra hinanden: Så sætter man sig i hvert sit hjørne af lokalet og rykker stolen i takt med at man bliver enige om mere og mere og ofte vil stolen lande lige i midten.
Da det er immaterielle aktiver (hjemmeside, rettigheder, goodwill) du sælger som du formentlig selv har oparbejdet via afholdelse af udgifter vil der formentlig ikke være nogen egentlige anskaffelsessummer hvorfor du skal påregne at hele vederlaget beskattes som personlig indkomst. Bruger du virksomhedsordningen og vil du gå igang med en ny virksomhed kan du opspare avancen til en foreløbig skat på 25% som så kan videreføres over i den nye virksomhed.
Hvad bør du betale for en advokat/revisor ? Hvad får du lavet hos advokat/revisor. Taler vi kun om assistance vedr. fastsættelse af overdragelsessummen eller taler vi også udarbejdelse af overdragelsesaftale, konkurrenceklausul etc. Jeg ville vende den på hovedet og spørge: Hvad er værdien af det jeg får tilført ved at bruge advokat/revisor og hvad er jeg villig til at betale.
Iøvrigt er omkostningerne jo fradragsberettiget i form af en lavere skattepligtig afståelsessum.