"Industrie- und Handelskammer.. hvad er det for noget? og hvad mener du med at det koster en pæn klat penge? venlig hilsen Jan |
Der er kommet noget nyt i Tyskland der hedder "mini GMBH" eller "1 euro GMBH" - Søg lidt på google.de og se om det måske er vejen frem.
Du kommer nok heller ikke udenom at skal have en postadresse i Tyskland for at starte et firma op hernede.
Jeg ser det som et "must" at have et tysk firma hvis du vil satse på det tyske marked. Tyskerne er meget mere mistroiske overfor internet butikker end danskerne (mine erfaringer - men kan selvfølgelig ske at det er anderledes i andre brancher).
Vær desuden opmærksom på at der er noget som hedder "abmahnungen" i Tyskland. De er helt vilde med at sagsøge i Tyskland og derfor valgte man at lave noget som hedder abmahnungen som skulle forhindre at der kom så mange retssager, idet tvisten så kunne løses ved at du betalte et beløb til den der sagsøgte dig (nogle gange er det organisationer der ikke laver andet). Problemet er bare at der er kommet en abmahnungs bølge hvor du kan få breve med meget store krav for f.eks. at have skrevet noget i dit agb forkert, eller tusindevis af andre "små"ting. Der sidder advokater der ikke laver andet end at søge på nettet efter firmaer der skriver noget forkert eller bryder en eller anden anden lille lov. Så jeg vil klart anbefale dig at få en advokat til at lave dit AGB (minimum) og tjekke hele hjemmesiden igennem - Det kostede mig en del tusinde euro at jeg ikke fik gjort det fra starten, og selvom en advokat har været inde over kan jeg stadig godt påregne at få en abmahnung i ny og næ :-(
Desuden hvis du sælger produkter skal du være opmærksom på at du skal betale emballage afgifter og være tilmeldt en "genbrugsservice". Dette koster også en del penge alt efter hvor meget pap du bruger og hvilke matrialer dine produkter er lavet af.
Der er hundredevis af andre småting som koster tid og penge at sætte sig ind i så hvis du ikke har minimum 100.000 DKK så vil jeg nok anbefale at starte det op i DK indtil du kan se at du tjener okay med penge.