:) Det ved jeg Jakob, det var også i sjov - det er en morsom kommentar jeg bruger tit, som mange bliver i tvivl om jeg mener eller ikke . Mente jeg det, ville jeg spørge "hvad f.... bilder du dig ind" - der er ingen skjulte dagsordener hos mig Men for at være helt seriøs, så ER der ofte sammenhæng med pris og kvalitet. Jeg gider normalt ikke deltage i debatter om priser, da jeg mener der er og skal være plads til alle prislejer, men nu får I min mening, selvom tråden ikke er decideret beregnet til det, og så må I kalde mig blåøjet, naiv eller hvad Søren I har lyst til Jeg synes bestemt, at revisorer og specialister skal belønnes for de mange ting de kan, og deres forudgående uddannelse. Jeg indrømmer altid blankt, at jeg er et fjols til skattetekniske spørgsmål, og ikke laver årsrapporter - til gengæld er jeg lynende hurtig og skarp til daglig bogføring, og perfektionist til fingerspidserne. Men jeg kunne aldrig drømme om at tage mere for mine ydelser, end jeg kan forsvare. Jeg vil hellere have mange timer til en mindre pris, end få timer til en højere pris. Og så lader jeg gerne specialisterne om at tage de tunge skattesager, selvangivelse og årsrapporten. Satte en som Peter sine priser ned, ville jeg bestemt føle, at jeg tog for meget - for han ER en garvet rotte, der ved 10 gange mere end jeg, og den specialisering skal belønnes. Det må være synligt for enhver, at ekspertice koster mere. Hvis en virksomhed ønsker, at sin regnskabskyndige skal kunne klare hele molevitten, bogføring, skattesager, selvangivelse, årsrapport, jamen så ER det en af de dyrere løsninger der skal til. Det ville være at købe katten i sækken at tage en som mig, der intet ved om årsrapporten, og ikke kunne give de gode fif til skattetekniske besparelser ved årets udgang. Men det er bestemt min erfaring, at de virksomheder, der har behov for revisors skarpe blik, deler opgaverne med daglig bogføring til en bogholder, og lader revisoren klare selvangivelsen og årsrapporten, og derfor er der plads til os alle. Vi der arbejder med bogholderi - såvel revisorer som bogholdere - er et heldigt folkefærd, der er ikke ret mange andre brancher, der har ALLE danske virksomheder som potentielle kunder. Der er INGEN virksomhed, der ikke har brug for bogholderi. Der er masser, der forsøger at gøre det selv, og det er helt fint. Der er så mange af dem, der opgiver på vejen, og outsourcer bogholderiet, og det er så heldigt for os. I forhold til, hvor mange virksomheder der er i Danmark, er vi et fåtal af synlige regnskabskyndige, og der er og vil altid være arbejde nok til os alle, og for enhver pengepung. Så derfor - det er ene og alene virksomhedens behov, der kan afdække, hvilken løsning den enkelte virksomhed skal vælge, og i høj grad indenfor bogholderi, kan det være EKSTREMT dyrt at købe billigt. PS - Og fortæl mig ikke, at jeg skærer grenen over jeg sidder på - jeg har intet behov for at gøre mig bedre end jeg er, og jeg klarer mig ganske udemærket med mine mangler, som mine kunder og jeg er ganske bevidste om |
Bare rolig, Susanne. Jeg tog det nu heller ikke for mere end det. Jeg kom bare i det filosofiske hjørne og ville lige uddybe lidt.
En væsentlig del ved salg af tjenesteydelser er så absolut at kende sine egne begrænsninger eller omvendt fokusere på det, man er god til. Husk at du har styr på dine kompetencer (ikke dine mangler - det lyder så negativ ladet). Det er vanskeligt at være god til alt - også for fagfolk. Jeg lever selv af at sælge specialviden og når kunder ønsker en ydelse, jeg ikke dækker og fortæller, at det ikke er mit område, har jeg aldrig fået nogen negativ respons på det.
Hilsen Jakob