Her er så min personlige salgsteknik:
Først gælder det om at få fat i den rigtige person (beslutningstageren). Hvis det er indkøb af et dagligvareprodukt til en almindelig husstand er det typisk kvinden i huset der beslutter, da det er hende der typisk køber ind... Er det et personalegode til en stor virksomhed er det højst sansynligt personalechefen etc.
Derefter bør du fange emnets opmærksomhed – de fleste har så travlt at deres tanker vandrer, så vær sikker på at du har dit emnes opmærksomhed og spørg derefter:
Vil du gerne høre om............som kan give dig............? (Det du siger her skal være så interessant at emnet spørger): Hvad er det?
Jeg vil gerne fortælle dig om det, men der er noget jeg gerne vil vise dig. Det vil højst tage 10 minutter på at vise og fortælle dig om på et møde og derefter kan du beslutte om det er noget for dig. Du beslutter ud fra det du ser og hører om det er noget for dig...Hvornår kan vi ses? Hvad med i morgen eller i overmorgen? (Bliv ved med at spørge til at du har fået en aftale på plads i kalenderen).
Hvis emnet siger: Kan du ikke ringe igen om en uge, jeg har travlt nu...Siger du: Se, jeg har min kalender foran mig lige nu, har du også din ved hånden? Hvorfor aftaler vi ikke en tid med det samme? Normalt svar: Hvorfor ikke! Husk altid at bekræfte mødetidspunkt og dato, og sig tak for at emnet vil holde mødet.
Husk altid at ringe og bekræfte en aftale dagen før.
Smil i telefonen, vær venlig men bestemt og sælg aldrig produktet/konceptet i telefonen
Send aldrig materiale i forvejen – det efterlades efter mødet.
Før mødet: Tænk positivt inden mødet...Jeg er god...Jeg er den bedste...Jeg er den bedste..Jeg er den bedste. Tænk på den sidste succes du har haft.
Giv altid hånden, se emnet i øjnene, smil, slap af og sig: Jeg har glædet mig meget til mødet og at fortælle dig om.........................
Vær velklædt og velfriseret.
Husk at man sidder ned når man sælger – ved mødebordet, på kontoret...Privat ved spise- eller køkkenbordet aldrig i dagligstuen!
Behandel et hvert emne som en millonforretning.
Jeg er gået væk fra at præsentere mig selv som forhandler/sælger... Nu præsenterer jeg mig som franchisetager:
Jeg siger til mit emne: “Tak for din tid. Du kan roligt slappe helt af. Jeg er her faktisk ikke for at sælge dig noget. Jeg betragter mig selv mere som franchisetager end som sælger. Det jeg ønsker er at stille dig nogle spørgsmål for at finde ud af om jeg kan hjælpe dig med ........................................................... .
Jeg tænker som en franchisetager. Jeg går, taler og opfører mig som en franchisetager. Jeg klæder og forbereder mig til mine salgsmøder som den højt betalte og kompetente franchisetager og rådgiver jeg er på mit område, fordi sådan er det.
Når nogen spørger hvad jeg arbejder med, svarer jeg stolt: Jeg arbejder med franchising.
Med venlig hilsen
Ove Bjørn Kraft
5252 8888