Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud i firma

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

RevisorOlsen:

Hej Buch

Virksomhedsordningen anvendes her.

Det opsparet overskud, beskattes med en aconto skat, på linje med selskabsskat,, dog med

en lidt højre pct. sats. Det udløser ikke personlig indkomst..

Når han begynder, at hæve af kassebeholning til sig selv. Udløser det personlig indkomst og

den indbetalte a conto skat fratrækkes i den personlige skat.

Jeg læser det nu ovenstående  sådan (Susanne) at det er hvad der menes: Virksomhedsordningen bør anvendes her. Problemet er bare at vi her taler om pension og pensionsindtægter. Hvad påvirker pensionen. 

Jeg mener jo rent faktisk ikke det er ligegyldigt at manden har 2-300.000 kr. stående i banken da det kan have betydning for udmålingen af de personlige tillæg og jeg er heller ikke 100% overbevist om at det er ligegyldigt hvad der opspares i overskud, men har heller ikke undersøgt det . Mit bud er at man bør have fat i en socialrådgiver eller en ekspert på de sociale pensioner

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 14:10

Hej Bent

Det var lige der der lå i mine tanker, det MÅ have en betydning på den ene eller anden måde.

Jeg ved at en pensionist boligydelse er indtægtsbestemt, men om denne også berøres af formue ved jeg ikke noget om.

Hvordan vil det forholde sig hvis firmaet var et ApS?

Ikke at jeg personligt har noget at buge denne info til, men da det er en problemstilling jeg aldrig har tænkt på før så er det jo skønt at få ny viden. Jeg ved der findes en del førtidspensionister der som os drømmer om livet under egne vinger :-)

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 14:13

Er enig med Peter i indskudskonto. Måske

Forsat nej, pensionen bliver ikke påvirket.

Men der jo en grund til, at man skal kigge på sagen helt

igennem så man får aspekter med. F .eks hvor længe

virksomheden har eksisteret osv

Jimmy

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:48

Indskudskontoen kan vi vel godt blive enige om er uinteressant i denne sammenhæng (den er indforstået).

Jeg mener at kunne huske at der er noget med at størrelsen af de personlige tillæg bl.a. afhænger af vedkommendes formue. Den er så som udgangspunkt den samme uanset om han bruger VSO eller ej men jeg vil da ikke afvise at man ved vurderingen henser til virksomhedens faktiske overskud fremfor det overskud der indgår i den personlige indkomst  (jeg ved positivt at man gør det ved udmåling af børnebidrag - ikke mig selv). Såvidt jeg lige kan se er det dog kun den virksomhedsindkomst der indgår i den personlige indkomst som påvirker beregningen af folkepensionen så noget er der nok om snakken men få det undersøgt hos en ekspert på området. 

Det er ihvertfald noget som de færreste revisorer m.v. vil yde rådgivning om. De ved i princippet ikke mere om det end det som folk selv kan læse sig til på nettet m.v. Måske forstår de det ofte bedre men jeg mener bare ikke det er tilstrækkeligt til at rådgive på, så tal som sagt med en ekspert eller ret en skriftlig forespørgsel til de lokale pensionsmyndigheder.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 16:18

Hej tak for alle jeres svar.

Tror jeg vil se om jeg ikke kan få tid til at driple ned på min kommunes pensionskontor og høre dem ad, for der må givet vist være en del førtidspensionister der enten har været eller kommer til at stå i denne problem stilling.

Nu ved jeg jo godt det ikke er helt normalt der ikke trækkes penge ud til privat forbrug i et personligt ejet firma, men når man tænker på at personen har sin førtidspension, så burde der jo være "råd" til at lade mønterne arbejde for firmaet i en tid.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:55

God ide. Det ville også være mit forslag eller, hvis det ikke giver noget en skriftlig forespørgsel

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 17:15

Hej

Lige lidt opfølgning på denne tråd.

Jeg har talt med kommunes "beregner" i pensions afdelingen, som de kalder ham, hmm , nå men han fortalte at det er ok at have eget cvr nr mens man er på førtidspension og man må have en persolig indkomst på lidt over 60.000 kr om året før modregning, så holder man sig på 5.000 kr pr. måned så undgår man modregning. Dog skal man oplyse engang årligt om hvad man forventer, at kunne trække ud til sig selv fra sit firma.

Overskudet i virksomheden bliver IKKE anset som egen formue, da den er bundet i forretningen og derfor er underlagt reglerne om virksomshedsbeskatning, dette gælder for personligt ejet firma.

Venligst René

Venligst

René Buch

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)