Af Jacob Vendelboe Hagensen, tekstforfatter og journalist, Ordkontoret.dk
"Hvad skal det hedde?" En af de første opgaver i forbindelse med nye ideer er som regel navngivningen. Hvad enten det er et nyt firma, nyt produkt eller en ny service, så er der hurtigt et behov for at omtale det, som andet end ”den lille ny” – og det ser heller ikke så godt ud på de officielle papirer.
Så hvad skal vidunderet hedde? Jeg har arbejdet med navngivning i over 12 år - og har her samlet nogle af de kriterier, du bør overveje. Her har jeg taget udgangspunkt i et nyt firmanavn, men mange af overvejelserne er de samme, hvis det gælder et nyt produkt eller en ny service:
1. Først kan du vælge mellem et nonsens-navn eller et navn der signalerer noget om egenskaberne.
2. Eksempler på kendte nonsens-navne er ILVA, WUPTI og Bilka – de siger intet i sig selv.
3. Nonsens-navne har den fordel, at man frit kan vælge et ord – der er ikke har så mange begrænsninger i forhold til f.eks. konkurrenternes navne og domænenavne.
4. Til gengæld skal man bruge en del tid og penge på at forklare, hvad man er. F.eks. siger ”ILVA” intet i sig selv. Kun gennem reklamer og omtale har vi lært, at det handler om møbler.
5. Du skal som tommelfingerregel kun vælge et nonsens-navn, hvis du har midlerne til at forklare, hvad navnet dækker over.
6. Der er umiddelbart flere begrænsninger med navne der skal signalere noget, til gengæld behøver du ikke at investere tilsvarende for at forklare hvad du er.
7. Lav en liste med de væsentligste budskaber/egenskaber/ydelser – begræns dig!
8. Nu skal du finde en kort måde at sige det på
9. Det skal være nemt at huske (fordi det afspejler de vigtigste egenskaber)
10. Det skal sætte forbrugerens fantasi i gang – så huskes det bedre
11. Du skal helst undgå navne, der er for generiske – de huskes ikke så let
12. Find som udgangspunkt et normalt ord, som afspejler de vigtigste træk
13. Find synonym ordbogen frem
14. Du kan også sammensætte dele af to forskellige ord, der tilsammen repræsenterer dit produkt. LEGO er ”Leg godt”, senere fandt man så ud af, at det på latin betyder ”at samle”.
15. Vær opmærksom på hvor navnet skal optræde, skal det f.eks. primært høres eller ses?
16. For at navnet så være enkelt at huske og bruge, skal det være enkelt at forstå
17. Enkelt at stave – tænk på hvor tit du f.eks. vil skulle sige din emal-adresse
18. Enkelt at finde – kan det f.eks. høres og så tastes ind i søgemaskine?
19. Kort og enkelt - lange navne eller flere ord i navnet fungerer normalt ikke godt
20. Det skal kunne forstås i telefonen.
21. Det skal lyde godt
22. Navnet kan være nok så fiffigt, men det skal først og fremmest være brugbart
23. Du skal kunne holde ud at sige det 40 gange om dagen.
24. Prøv det af på nogen i målgruppen
25. Du skal checke om det kan støde nogen i målgruppen
26. Husk at der måske er flere måde at læse dit navn på. Et navn som ”Blik-sprutten” er jo sjovt, men er det en optiker eller en blikkenslager?
27. Navne skal ikke nødvendigvis underholde., de skal primært formidle. Det varierer dog lidt mellem brancher. Stort set alle håndværkere hedder f.eks. noget med personnavn + profession, ”Glarmester Svendsen”. Her skal det primært være enkelt.
28. Til gengæld underholder de ofte med deres slogans, ”Er ruden gået itu, så ring til Glarmester Svendsen li’nu”.
29. Husk at navne der indeholder et personnavn bliver meget afhængige af personen –hvad hvis vedkommende f.eks. skifter job eller bliver ustabil?
30. Check om navnet er ledigt som domænenavn på de relevante markeder.
31. Her kan du også se, om andre allerede bruger navnet.
32. For nogle er vigtigt at slutte på en vokal, en positiv lyd, som i f.eks. SONY og Nike
33. Er det relevant, at dit navn er på f.eks. engelsk? Check uheldige associationer eller sammenfald med engelskkyndige.
34. Navne som Xerox, Hoover og Nescafe er blevet begreber, fordi de var først mest og ejer det ord, der er kommet til at beskrive produktets kategori.
35. Er du den første i en varekategori, så prøv at få dit navn så meget ud i medierne som muligt
36. For især engelske navne er det en styrke, at de kan blive til et verbum, ”to Xerox”, ”to Hoover” eller ”at google noget”. Bemærk at Google ikke var det første på sit felt, men nu er den største.
37. Alle navne har en indkøringsfase. Prøv det igen og igen, sig det til andre.
38. Alle navne er subjektive. Vær åben over for andres input, men det er dig, som skal sige navnet igen og igen og føle at det repræsenterer dig.
Har du flere gode råd, hører jeg gerne fra dig - og du er naturligvis også velkommen til at kontakte mig, hvis du mangler et godt navn…
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()