Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nærkøb

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 4. Feb 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået lavet et revisorbudget på en Nærkøbbutik som min kone og jeg gerne vil have. Det er blot ikke nemt i denne tid at låne penge til det. Vores kapitalbehov er 700tkr. og vi har sikkerhed for mere end 400tkr. og andre ting vi kan yde. Budgette og regnskabet er virkelig OK og lægger op til afdrag af gæld på 5 år. Er der virkelig ikke et eller andet sted eller bank som kan låne os de penge til et fornuftigt foretagende??? Vi har prøvet Sydbank, Nykredit og et par andre. Mvh. GBbay

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 17:16

Har I lavet et budget der er realistisk. Her mener jeg ikke hvad jeres mavefornemmelse sige. Men virkelig et hvor I har de negative briller på. Hvad har I af erfaring inden for detail? Hvad har I sat af af løn til dig og konen? Hvor mange ansatte, har I børn? Hvis jeg må spørge hvor meget skulle denne nærkøbsbutik omsætte for?

Fra Sønderborg
Tilmeldt 4. Feb 09
Skrevet kl. 18:27

Vores revisor har lavet et realistisk budget med udgangspunkt i regnskabet for 2007. Vi mener det er lidt negativt, men på bundlinien er der mere end vi havde regnet med til min kone i løn- jeg beholder mit job. Der er 1 fast ansat og budgetteret med 20 timers løst arbejdskraft foruden min kone. Det løse får vi knap brug for men så kan man købe sig til lidt friheder. Vi har 3 børn der næsten er voksne og ikke hjemmeboende. Omsætningen er ca. 11 mil. der er godt 1 mil. i overskud før løn og afskrivninger. Dermed er der plads til at afdrage kassekreditten foruden at der før overskudet er budgetteret med 20% årligt afdrag af etableringslånet. Vi har sikkerhed for 4-500t + varelageret. Dvs at der er sikkerhed for kapitalbehovet. Derudover skal der fra leverandøres side kunne stilles bankgarantier for omkring 400t.

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:12

Når du siger før løn, mener du før din kone skal have løn ikke? Synes 1mil lyder af meget er 1mil før i skal betale til nærkøb for rettigheder/forpagtning? Nu ved jeg selvfølgelig hvad der er den primære indtægt i en nærkøb. Hvordan med åbningstider i butikken? Er det fra 8 til 20 eller hvordan ser det ud.

Ved godt det er super spændende og starte op. Har selv været super tæt på et par gange. Men lav et budget der tager højde for det værste der kan ske, her tænker jeg på omsætningsnedgang, lavere ba% svind. Sygdom. Hvad gør I hvis den ene i har bliver langtidssyg, i skal dække de første 21 dage først derefter kan I få refusion og det er måske ikke engang hele lønnen. Hvad med ferie er der taget højde for ferie? 

Dette er spørgsmål som bankerne også stiller sig selv.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 4. Feb 09
Skrevet kl. 07:59

Før løn er før løninger! 1 mil er under 10% af oms - er det meget? Omkostninger til nærkøb er med i budgettet selvfølgelig - det var jo overskud før løn. Primær indtægt er ca. 50% og spil de andre 50%. Åbningstider er 7-20. Det er sikkert super spændende at starte op - nu er vi ikke et yngre ivrigt par der er grønne på området og ikke kan vente tiden af med at komme i gang - især med at vise at man nu er "selvstændig", men et par i 40erne der seriøst har brugt penge på at lave et budget med udgangspunkt i regnskab 2007 hos en revisor som jeg også har nævnt. Og jo vi har taget højde for ferie, sygdom nedgang og kontrol med svind osv. Jeg opfatter det som at du sår tvivl om vores dømmeevne - min kone og jeg har sammen med vores revisor og advokat gennemgået alt og vurderet at dette er et sundt realistisk foretagende som vi gerne vil købe. Jeg har også før nævnt at vi har haft fat i 2 banker og vi har også haft svar på de spørgsmål som de stiller - og de stiller desuden mange flere spørgsmål. Tilbagemeldingen er dog at regnskabet og budgettet ser fornuftigt ud, men tiden gør at bankens politik på området er at man næsten skal stå med kontanterne selv. Så jeg prøver igen: Vores problem er at finde en bank eller investor der vil kigge disse ting igennem og låne os penge til det. Er du bankmand eller kan du komme konkret ind på et svar på mit spørgsmål?

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:15

Hej

Jeg er godt nok ikke i detailbranchen. Men måske kan du/I bruge dette lille "fif".

Jeg stod i sin tid overfor at skulle "låne" 1,2 mill. (men det var også "i gode tider")
Min revisor tilbød at tage med ned til bankens erhvervsrådgiver. Og det kan anbefales.

Tag Jeres revisor med i banken. (gerne til en bank revisoren anbefaler)

Min revisor anbefalede en erhvervsrådgiver, som han kendte i Nordea. 2 timer senere var mit "lån" i hus.

Jeg ved at det er svært disse tider. Ser budgettet fornuftigt ud, er det måske på området, omkring overbevisning af banken det kniber for Jer.
Her vil en revisor med tilknytning til banken, være en god overbevisende faktor. Dog kun på økonomiske område.
Alle de andre spørgsmål omkring andre forhold i butikken, arbejdstid, m.m. (you name it) - Disse spørgsmål skal I overbevise dem om. Og brænder I for det, er dette ikke svært!

Min bank stillede også mange spørgsmål og hver gang det omhandlede økonomi, svarede min revisor på en overbevisende måde. (det er jo ham der har udregnet budgettet) Alle andre spørgsmål svarede jeg selv på og kunne koncentrere mig om det. Det var en rigtig dejlig fordeling! 

Jeg ved at det var andre tider dengang. Men er det ikke et forsøg værd?

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 09:26

Beløbet du skal ud og låne til, er jo ikke overdrevet stort samt i kan stille sikkerhed for det halve.

Jeg tror også, som Dommeren siger, at du skal prøve at få revisoren med ned i banken.

Men jeg synes efterhånden det er en udbredt general holdning, at bankerne slet ikke låner penge ud. Det er ikke sandt - de låner stadigvæk til fornuftige projekter som er bæredygtige.

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 4. Feb 09
Skrevet kl. 13:08

Hej igen - tak for jeres svar - det kan jeg godt bruge. Jeg har i øvrigt en aftale med min egen bank i morgen og revisoren skal med der også - det er som I skriver - det giver igen et godt sammenspil. Er der nogen af Jer der kan anbefale en bank eller anden lånevirksomhed jeg kan prøve?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:17

Hej GBbay,

For mig virker det indlysende at spørge sælger, hvilken bank og filial, han bruger? Så kender banken jo cashflowet i virksomheden i forvejen og er måske nemmere at snakke med?

Det er bare mit bud.

Med venlig hilsen

Flemming

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)