Min søn på 20 år er ansat som nattevagt på en stor Shell-tank i Sønderjylland. I fredags kom det en mystisk udseende mand ind på tanken og det virkede, som om han havde et gevær gemt under sin store frakke. Min søn trykkede på overfaldsknappen! Men det var blind alarm. I lørdags blev det så alvor. I er opgør mellem en sønderjydsk og en nordjydsk familie inde i butikken, blev min søn fuld- stændig uskyldigt truet med et oversavet jagdgevær. Han fik gudskelov også denne gang trykket på overfaldsknappen. Min søn er ellers hårdfør, men han har grundet denne episode fået et psykisk knæk, og får nu psykologhjælp. Mine spørgsmål: Kan han få nogen form for erstatning? Ville i råde ham til at søge et andet job? Kan jeg gøre noget som far? |
Der løber desværre alt for mange idioter frit rundt...
Med hensyn til erstatning har jeg ikke noget svar men det ville være rimeligt. Hvis man foreksempel bliver slået ned i byen så ved jeg at der kan blive tale om erstatning fra gerningsmanden.
Jeg ville nok ikke råde ham til at søge andet job (lige med det samme). Efter sådan en episode er det naturligt at man bliver lidt angst omkring jobbet og man må aldrig lade angsten styre ens tilværelse. For så kan en lille bitte smule angst eller nervøsitet blive til noget stort med tiden.
Det bedste du som far kan gøre er nok at snakke med ham om episoden og hvordan han har det. Her er problemet bare at mænd ikke er gode til at snakke om den slags, vi holder det hellere for os selv.
Du er sikkert selv bekymret over han skal tilbage på jobbet, og har det skidt med episoden, men det erogså vigtigt at du som far ikke viser det over for ham men selv fremstår stærk, men forstående. Selv om man er en voksen dreng er der rart at have en "stærk" far som har styr på tingene og ikke lader sig påvirke for kraftigt.