Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervslokaler lejekontrakt eller mangel på samme..

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino folks.

Jeg driver et lille udlejningsfirma, der kræver en del plads, så jeg lavede en mundtlig aftale med en lejer af et nedlagt mejeri om at leje en del af dette. Lejen blev aftalt til 1500.- + forbrug (el) 500.- = ialt 2000.- pr måned. Nu har jeg så netop modtaget en faktura, der med tilbagevirkende kraft fra den 1/7-2007 til 31/12 2008 angiver at jeg kun har indbetalt aconto 125.- om måneden, og derfor skylder en hel del strøm til efterbetaling. Fakturaen lyder på 8800.- så den oprindelige aftale var meget passende, men som skrevet, desværre kun mundtlig. Forbruget er aflæst på en bimåler opsat i udlejers del af bygningen.
Hvordan forholder jeg mig nu? Jeg mener at vide at uden lejekontrakt, kan jeg som udgangspunkt ikke stilles ringere end lejeloven, i dette tilfælde vel erhvervslejeloven. Og læser jeg denne korrekt kan der kun opkræves forbrug, ved samtidig fremlæggelse af skriftligt regnskab.
Men er der nogen, der har nogen erfaringer i en sådan trist situation, hvor udlejer nu truer med at jeg enten betaler, eller han skifter låsene ud, for "uden lejekontrakt kan jeg rende og hoppe"

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen,

Det er en ærgelig situation du er kommet i.

Erhvervslejelovens § 4 angiver at:

lovens fravigelige bestemmelser finder anvendelse, medmindre andet er aftalt mellem lejer og udlejer eller må anses for indeholdt i aftalen.

Har man indgået en mundtlig aftale om det lejede, vil man altså være omfattet af de fravigelige bestemmelser (med undtagelse af, at man kan bevise andet). 

De ufravigelige regler, der er opstillet i erhvervslejeloven kan (selvsagt) ikke fraviges - heller ikke selv om parterne har aftalt andet.

Det er et problem, at fakturaen angiver, at du alene har indbetalt 125 kr. pr. måned aconto, når du har indbetalt 500 kr. pr. måneden

Har du kunne få svar angående dette fra udlejer?

 

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand. jur. 

Dalum Law Consulting smba  - www.dalum-law.dk

 

 

 

 

 

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten.

Har haft fat i udlejer, der blot angiver at det "kan han ikke huske" og at jeg jo ikke kan bevise noget. Jeg har så haft kontakt med min elektriker, der var med til at montere undertavle i vores del af bygningen, og han husker tydeligt aftalen med fordelingen 1500.-/500.-
Spørgsmålet kan så være, hvorvidt han er inhabil på nogen måde, da han har arbejdet for mig?
Foreløbigt er der forberedet et anbefalet brev, hvori der gøres indsigelse mod kravet. Heri anføres også de §§ ifølge hvilke han slet ikke kan ændre på aftalen, hverken som han husker den, eller som den faktisk er, uden at overholde visse regler herfor.
I brevet henviser jeg til §§ 10 og 11, der angiver med hvilket varsel udelejer kan forhøje lejen. Dette baseret på udlejers egen opgørelse, der jo angiver en difference mellem, det i hans øjne, opkrævede beløb, og den faktiske udgift, hvilket må karakteriseres som en forhøjelse. Ifølge loven skal en sådan forhøjelse varsles 3 måneder forud, for at kunne gøres gældende. Samtidigt skal der i følge §§ 49-51 foreligge et skriftligt regnskab for forbrug, senest 4 måneder efter regnskabsårets udløb, hvorfor udlejer heller ikke kan opkræve en forhøjelse 1½ år bagud.

Jeg vil mene at ovenstående burde få en udlejer til at tænke sig om, og droppe kravet, da jeg helt klart mener at have juraen på min side. Eller er jeg helt galt på den?

Takker iøvrigt for det hurtige svar.  Smile

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Steen Engbjerg:
har så haft kontakt med min elektriker, der var med til at montere undertavle i vores del af bygningen, og han husker tydeligt aftalen med fordelingen 1500.-/500.-

Næ, den bevisvurdering må være op til dommeren...

Steen Engbjerg:
Eller er jeg helt galt på den?

 

Næ, men kan du ikke dokumentere på anden måde at du faktisk har betalt de 500 og ikke kun de 125. Det er forhåbentlig ikke sort du har betalt, for så får du ingen dommer til at arbejde med sagen...

Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob.

Det er korrekt at elektrikerens udsagn først kan bruges i en evt retssag, og i påkommende tilfælde nok først efter en vurdering af min advokat, der så skal med indover..

Dokumentationen skulle være iorden for betalingen, da det er via bankoverførsel, mærket Husleje mejeriet, både i min ende, og i bemærkningsfeltet til modtager. Desværre foreligger der ingen dokumentation af fordelingen af det overførte beløb. Man burde måske have overført ad to omgange, idet der så ikke kunne være tvivl, men bagklog er altid nemmere end forklog.. Men der er ikke tale om sort overførsel..

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

... altså man kan sige, at i det omfang hvor sideløbende faktuelle handlinger støtter op omkring en påstand om et faktum, så har man jo alt andet lige en bedre sag... der er jo ingen i verden der ville have gjort andet end overføre et samlet neløb, så ...

 

god fornøjelse med protesterne

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen,

Hverken du eller udlejer har en skriftlig lejekontrakt. Udlejer henviser til, at du ikke kan bevise noget - kan han? 

Har du skriftligt gjort indsigelse mod fakturaen?

 

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand. jur.

Dalum Law Consulting smba  www.dalum-law.dk

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten.
Han var den eneste tilstede, der ikke var med i mit firma, så.. Han kan få mere end svært ved at modbevise en aftale.
Han har bimåleren som bevis på det faktiske forbrug, men da han selv har monteret den, er den ikke plomberet, og man kan derfor så tvivl om rigtigheden af målingen. Udover det tal, der står på fakturaen har jeg ikke mulighed for at aflæse bimåleren, men udfra aftalen passer beløbet nu også meget godt, idet han angiver det samlede forbrug til 8800.- for perioden 1½ år tilbage, og jeg på de 18 måneder har indbetalt 9000.- i følge min indsigelse.
Betalingsfristen på fakturaen er den 10/2. Jeg flytter mine sager her op til og i weekenden til en ny lokation, da vi tidligere har haft en tvist, hvor han blokerede låsene og dermed adgangen til mit lager. Dengang gav han sig, da jeg truede med fogedretten. Og jeg sender en skriftlig indsigelse afsted lørdag, anbefalet naturligvis. Så må vi se, hvilken reaktion, der kommer.

Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Skal lige følge op på den her.
Udlejer afleverede (igen i min postkasse uden porto og stempel!) et rykker med besked om at der ville blive lukket for strømmen UDEN varsel, hvis der ikke blev betalt inden 8 dage. Brevet blev leveret den 13 Februar, men var dateret den 13 JANUAR.. Hmm..

Der er dog stadig ikke blevet lukket for hverken strøm eller adgang. Udlejer har heller ikke reageret på min anbefalede skrivelse før i går.
Der blev lagt et ukonvoluteret brev i min postkasse, hvor han skrev at lejemålet hermed blev opsagt til fra flytning den 1/3.
Dette følger på den ene side ikke lejelovesn opsigelses varsel, men da jeg på den anden side alligevel har rømmet lokalerne inden den 1. er det vel kun til min fordel, da han nu selv leverer et skriftligt bevismateriale til at jeg ikke skal betale leje efter den 1. Marts?

Jeg tror ikke umiddelbart udlejer har opdaget at det meste af mit grej allerede ER flyttet, og han tror tilsyneladende at han stiller mig i en klemme.
Dette har han ytret til nogle af mine kolleger, men på den anden side kan han vel bare blive i troen, indtil mine nøgler på søndag ligger i hans postkasse?

Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm. Så er der en ny udvikling i ovenstående.

Jeg har nu modtaget en incasso sag på det såkaldt "skyldige" beløb. Denne sag er startet på trods af at det af mig fremsendte har opsættende virkning.
Jeg vil nu sætte min advokat på sagen, og bede ham forklare udlejer lidt om lovgivning med mere. Desuden er incasso sagen indgivet af mandens engelske skuffeselskab. Kan de gøre det via en dansk advokat, og har de i øvrigt nogen form for sanktionsmuligheder, når jeg ikke anerkender opgørelsen?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)