Jeg vil til at starte en undersite på mit site som skal indeholde anmeldelser af gode hjemmesider mv. Mit spørgsmål går på om jeg må tage screendumps af siden jeg anmelder og lægge det på mit site ved anmeldelserne, uden at skulle spørge ejen af siden om lov?
Hvorfor ikke spørge m lov? Er sikker på, at såfremt du foretaegr seriøse anmeldelser, så skal du nok ogås få lov til at henvise til leverandører/butikker :-)
Hvorfor ikke spørge m lov? Er sikker på, at såfremt du foretaegr seriøse anmeldelser, så skal du nok ogås få lov til at henvise til leverandører/butikker :-)
God idé. Det er klart måden at gå frem på -- medmindre du altså laver mange anmeldelser og ikke har tid til at spørge alle om lov først.
Se dansk tv fra udlandet via dansk proxy med DanskProxy.com.
Hvis det er positive anmeldelser giver siderne dig nok lov men hvis negative anmeldelser siger de sikkert nej. Tror mange vil tillade det hvis det er possitivt omtale
Undersøg det hos en advokat. Jeg har ingen forestillinger om, at du kun vil lave positive anmeldelser ;o) - Så nytter det jo ikke at spørge en website-ejer.
Har ikke selv nogen idé om hvor vidt det er lovligt eller ej, og det ser ud som om at ingen andre har heller ;o)
Nej, har bestemt ikke tænkt mig kun at bringe positive anmeldelser af hjemmesider. Den sakl være objektiv og fair.
Min umiddelbare frygt går på om der er noget copyrigth mæssigt forkert i at tage et screendump og formindske det så det reelt kun er et lille billede i artiklen.
Er der ingen som har erfaringer med dette? Man må jo f.eks. gerne citere mv. fra andre personer
Jeg er ikke sikker, men min umiddelbare indskydelse er, at det ville overtræde ophavsretloven. Man må ikke gengive "værker", som andre har fremstillet.
Dog findes der mange, som gør det i dag, hvor der bl.a. kan nævnes www.trustpilot.dk og www.google.com, som jo lever af at gengive hjemmesiders indhold.
Men, som andre har nævnt, så find en, som ved det og som kan henvise til nogle specifikke paragraffer for dig.
Umiddelbart vil jeg sige du sagtens kan henvise til siderne. Det er intet problem.
Det værste der kan ske ved at gøre det er, at en virksomhed klager over dig på en pæn måde, og så må du fjerne det.
Kan godt være det er vejen frem at spørge om lov og alt muligt, forhøre sig ved advokat og hvad ved jeg.. Men det er simpelthen så meget tidsspilde. Det tager jo en evighed at vente på. Der skal tempo på! :p
Jeg vil mene du sagtens kan gengive andre hjemmesider ved siden af en anmeldelse og et link. Det sker der intet ved.