Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubalance i Summa?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige som kommentar, hvis der er nogen som følger med i spørgsmålet. Jeg er via et indlæg på Ekspertens forum om Summasummarum blevet gjort opmærksom på at også en revisor er faldet over denne besynderlige ting, og har konkluderet at det må være en form for fejl.

Link: http://www.eksperten.dk/spm/716443

Jeg tror bare jeg accepterer at det er en fejl, når PASSIVER = AKTIVER, men balancen alligevel ikke er 0.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:42
Der er netop dannet en ny tråd om nøjagtig det samme emne, og jeg har derfor testet. Jeg mener, der er en fejl, og jeg skriver til Stones med det samme - I hører nærmere - men i den nyere tråd.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 23:44
Var det ikke en ide at kontakte Steen fra Stone''s Software? Det er ham der udvikler Summarum, så hvis der er fejl/uoverensstemmelser vil han garanteret gerne vide det - og sikkert også gerne se konkrete eksempler i et regnskab.
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 23:50
LOL, jeg nåede selvfølgelig lige at sende en mail til Steen inden jeg opdaterede siden og så at du også havde gjort det, Anette!

Nå, så får han da lidt mail og kigge på...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:58
Kopierer lige fra den anden tråd, da det er her, aktiviteten foregår:

"Det er rigtigt, at du har en kontoplan med fejl i. Jeg har fundet og genskabt fejlen, og jeg kan også forklare, hvordan den rettes:

Kontoen balancesum skal IKKE tælle sammen fra 1 til 99999 men alene fra 50000 (i standardkontoplanen, ellers fra den første konto med beskrivelsen "Aktiver"). Så virker det: Når resultatet er ført ned, skal det ikke tælles med igen.

Jeg har bedt Steen, Stones Software, om at tjekke, at sammentællingen ikke kommer forkert med, så problemet opstår ikke igen, når du selv har korrigeret dette år og muligvis samtidig i dit 2006-regnskab."

Voila!

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 07:01
Det var rart at vi kunne blive enige om at give programmet skylden!

Jeg har rettet min kontoplan som du skriver, og det virker ganske rigtigt. Mange tak til de folk der har hjulpet med i denne tråd. Nu kan jeg med ekstra god samvittighed sende mit regnskab ind, når også balancekontrollen passer efter aktiver/passiver.

Den nye tråd du snakker om... syntes ikke lige jeg kan finde den?
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:42
Det har jeg ikke lyst til.  Jeg skulle afslutte et regnskabs der var lavet i Summa Summarum her i weekenden. Det er det mest ulogiske regnskabsprogram jeg længe har oplevet.  Det er muligt at ikke regnskabskyndige kan se det logiske i systemets opbygning men jeg har meget svært ved det når man er vant til at tænke i debet og kredit baner. (bruger selv Navision og Win Compas).

Lidt offtopic, men det lyder lidt som om du har opsat summasummarum til at arbejde med en beløbskolonne, Summarummarum kan ligesom alle andre økonomi programmer sagtens arbejde med debit/kredit.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:36
Det kan man bestemt ikke afvise Martin. Jeg skulle kun lave nogle efterposteringer til en bogføring og efterfølgende et årsregnskab for en kunde, så jeg kiggede ikke nærmere på programmet som sådan.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:16
Sidste nyt angående "ubalancen": Stones Software anbefaler, at man sætter kontoens type til at være "intern", så kommer tallet slet ikke med på årsregnskabsrapporten, og det er bestemt heller ikke nødvendigt, så ideen er hermed givet videre.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)