Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opstart af franchise-virksomhed søges!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg er i gang med at opstarte en franchise virksomhed i Danmark indenfor den grafiske branche. Firmaet er fra USA, men er ligeledes repræsenteret rundt omkring på det europæiske marked på franchise-basis, men er endnu ikke kommet til skandinavien.

Jeg har ikke før været selvstændig, men har en del erfaring fra branchen. Jeg har dog brug for hjælp angående forhandling med franchisegiver. Hvordan skal man indlede forhandlingerne?

Hvordan undersøger jeg om konceptet er tilpasset det danske marked?

Hvor meget kan franchisegiver tillade sig at tage i franchise-afgift osv?

Mangler lidt noget basis viden angående franchise-branchen til de indledende forhandlinger.......

håber i kan hjælpe mig...

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 02:45

Andreas:

Hvordan undersøger jeg om konceptet er tilpasset det danske marked?

Tilpasningen er jo netop det du skal stå for :) ... hvordan du gør afhænger 100% af konceptet.

Andreas:

Hvor meget kan franchisegiver tillade sig at tage i franchise-afgift osv?

Du skal jo kigge på dækningsbidraget af den vare der skal sælges, det den sum penge du har at dele med franchise tageren, og du kan i princippet tillade dig at tage så meget du vil ... men så kan tageren jo også vælge at lade være med at tage dit franchise .... det er ikke noget du kan give et så entydigt svar op :)

Andreas:

Mangler lidt noget basis viden angående franchise-branchen til de indledende forhandlinger.......

Selvfølgelig kan vi det ... det kræver blot at du stiller de rigtige spørgsmål ;)

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 13:40

Jeg ved godt at jeg selv skal lave en markedsundesøgelse, hvilket jeg også er i gang med. Tænkte mere på om der var noget specifikt man skulle være opmærksom på iht. amerikanske franchise-givere?

Derudover ville jeg meget gerne høre hvad som "normalt" indgår i franchise-afgiften, altså hvor meget franchise-giver bidrager med iht. produktionsudstyr, markedsføring etc. ? Det afhænger selvfølgelig af den enkelte franchise-giver, men hvad er kutymen indenfor branchen?

Ved godt spørgsmålet er ret bredt og svært at svare på, men håber i kan hjælpe mig...

Fra Rødovre
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 9
Fra  www.bidragnu.dk Skrevet kl. 14:33

Hej Andreas,

Det er som du selv skriver, et meget bredt spørgsmålet  og svært at svare på... Det er meget forskelligt hvordan en aftale er "strikket" sammen og det kan ikke sættes op efter nogen tabel. Er det mad, forsikring, tøj eller mæglerbranchen så kan jeg med sikkerhed sige dig at aftalerne afvigere så meget fra hinanden at det ikke kan betale sig prøve at forklare. Har du undersøgt om virksomheden er villig til at gå ind på det skandinaviske marked??? Jeg kan sende dig en tjekliste med punkter du bør være OBS på ved en franchiseaftale. Jeg er selv igang med et projekt i DK og har været til det første møde. Så jeg forstår alle dine ???????.

Henrik Bang

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 16:14

Det er indenfor den grafiske branche....

Jeg har talt med dem og de er meget villige til at komme ind på det skandinaviske marked, og jeg er tilmed blevet tilbudt en master licence, således at jeg kan stå for alt franchising af virksomheden på det skandinaviske marked. I det lange løb skal jeg derfor kunne finde franchisetagere i Sverige, norge og resten af Danmark. Derfor har jeg også fået et tilbud, hvor jeg dels skal betale for et opstarts træningskursus, maskiner, indretning af lokaler osv.  Derudover skal jeg betale et beløb for at benytte deres navn, og opnå master license på det skandinaviske marked.

Jeg ville gerne høre hvad som var "normalt" i branchen, og hvorledes andre franchise aftaler er opbygget. Det kunne være rart at sammenligne med andre franchiseafteler, så man kan sætte det tilbud som jeg har modtaget lidt i perspektiv. Derudover er jeg i tvivl om det er en for stor opgave.

Fra Rødovre
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 9
Fra  www.bidragnu.dk Skrevet kl. 17:57

Der er vidst ikke noget normalt indenfor franchise... Jeg kender slet ikke til den branche du beskæftiger dig med, men som jeg læser det synes jeg de stiller mange krav. Jeg ved at man kan forhandle med mange af virksomhederne og det skal du da helt sikkert også prøve hvis du vælger at gå videre med det. Det er deres største interesse at få skabt flere velfungerende forretninger så de kan tjene flere penge. Jeg kan fortælle dig om de brancher jeg kender til men det hjælper dig nok ikke så meget, da de ikke kræver så meget udstyr. Projektet lyder spændende men det skal selvfølgelig kunne løbe rundt i forhold til de økonomiske udlæg du får.

Henrik Bang

Tilmeldt 1. Mar 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:56

I de fleste franchisegivere kræver at du betaler et engangsbeløb for at "købe" konceptet. Beløbet varierer meget, men 200.000 kr. til 1.000.000 kr. er ikke unormalt. Derefter skal du betale en franchiseafgift (også kendt som royalty). Denne betales af nettoomsætningen - for det meste ca. 5%. Ikke alle har det, men mange franshise-koncepter har ofte en marketingfond, som også betales af nettoomsætning, ca. 2-5%. Husk, at disse penge går til fælles marketing på overordnet plan fx reklame i medier. Håber, det hjalp!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)