Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugsrettigheder m.h.t. brætspil

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 06
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Er der nogle der er bekendt med reglerne m.h.t. brugsrettigheder angående brætspil?

Vi har udviklet nogle forskellige spil som vi ønsker at komme ud med.

Men før vi indsender ansøgning m.h.t. brugsrettigheder og en evt. "prøvning" og 6000 kr fattigere ville jeg høre om nogle er bekendte med om det overhoved er muligt at tage brugsret på brætspil.

Grundet til at jeg spørger er, at jeg synes at have set et kommentar på startguiden.dk om at man slet ikke kan tage brugsret på brætspil???

Og kigger man på de forskellige spil der er på markedet idag, så er der jo en del der læner sig voldsomt op af hinanden. Især diverse spørgsmål spil.

Håber der er hjælp at hente derude :-)

Maxiboy

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 00:50

Kulturministeriets infokiosk

http://www.kum.dk/sw9430.asp

Hvis svaret ikke står der allerede, er der sikkert mulighed for at spørge.

Du må meget gerne fortælle her, hvad du finder ud af.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 17:14
Jeg tror at du måske mener brugsmodelbeskyttelse? Der kan være mange forskellige muligheder, såfremt I har skabt noget nyt:

-Hvis der er tale om en ny teknisk detalje / noget rent funktionelt ved spillet, kan I overveje at søge patent eller brugsmodelbeskyttelse (nok urealistisk);

-Hvis der er tale om et nyt visuelt design, kan I søge designbeskyttelse eller blot håbe på at jeres "kunstværk" er automatisk omfattet af ophavsret (som ikke kan registreres herhjemme);

-Hvis I har skabt et godt brand, kan I søge om varemærkebeskyttelse.

Såfremt I opnår nogle rettigheder, kan I lade andre få licens til at benytte jeres enerettighed. Dette kaldes også at opnå en brugsrettighed for licenstageren.

Hvis I skulle gå på markedet med produktet uden at have ansøgt nogen rettigheder, er I stadig i et vist omfang beskyttet mod kopister af markedsføringslovens §1 og ophavsretsloven, såfremt jeres spil har særpræg / kunstnerisk værkshøjde.

Tilmeldt 18. Jun 06
Skrevet kl. 19:58

Hej.

Tak for indlæg.

Så kan jeg lige smide et tillægsspørgsmål :-)

Ét af de nye spil vil nogle nok mene minder noget om Matador og det er heller ikke spilleformen/konceptet der er nyt her.

Man kan stadig købe og der er chancefelter etc. Dog er pladen udformet anderledes, spørgsmålene anderledes samt flere relevante områder adskiller sig.

Mit spørgsmål her er så, om vi risikere at blive sagsøgt ind i helvede af f.eks. Brio/Matador grundet at man stadig køber og opgradere etc. Igen, dog på en væsentlig anderledes måde.

Gav det mening? ;-)

Maxiboy

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Skrevet kl. 21:20
Ja, det giver mening. Jeg kan selvfølgeligt ikke vurdere om I vil blive sagsøgt på dette grundlag, men det gælder selvfølgelig om at lægge behørig afstand til de allerede etablerede konkurrenter. Typisk benytter man ophavsretlig beskyttelse (gratis) til at beskytte sine spil og især disses kunstneriske udformning. De større spilvirksomheder registrerer dog også oftest både deres spillepladedesign, udformningen af characters og varemærkebeskytter også spillets navn (eksempelvis Monopolly).

Hvis de nævnte mastodonter føler at I går for tæt på deres spillekoncepter, er det ikke utænkeligt at de vil komme efter jer ad juridisk vej. Det er desværre ofte set - Men hvis I har frembragt noget originalt, vil de oftest blot ægre sig over at det ikke var dem der var så kreative - og forsøge at lægge sig tæt op ad jer, hvis det bliver en cash cow.

Jo mere beskyttelse I opnår på forhånd, forud for offentliggørelse, jo stærkere kan I stå konkurrencemæssigt i det lange løb hvis I har skabt en succes. På den anden side kan I også købe jer fattige i IPR-beskyttelse og risikere at stå uden en succes...

Et spillekoncept er i sig selv ikke beskytbart (der er skrevet en artikel om emnet af adv. Knud Wallberg, som man jo kan kontakte) som en ip-rettighed, men kan dog være beskyttet imod andres parasitære snyltning under markedsføringslovgivningen. Det er bare ikke ret mange lande der har en velfungerende lovgivning indenfor dette område, hvis man ser bort fra DK, N og SF. Hvis I kan finde et godt navn, bør det nok varemærkebeskyttes i hele EU (DKK 60-70.000,-), og herudover kan I overveje at forlade jer på ophavsretlig beskyttelse af det rent kunstneriske (gratis). Overvej også eventuelt en designbeskyttelse af selve udformningen i eksempelvis hele EU, hvis I mener at stå med et guldæg på hånden.

I kan evt overveje at sælge konceptet til en af de nordeuropæiske brætspilskoncerner - det er bare svært at

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Skrevet kl. 21:25
Nå, den smuttede - here goes again:
I kan evt overveje at sælge konceptet til en af de nordeuropæiske brætspilskoncerner - det er bare svært at forhandle om noget sådant, såfremt man ikke er villig til at løfte sløret for sin opfindelse på forhånd...

Endelig kunne I jo overveje at kontakte en filmproducent, og tilbyde dem at lave et helt nyt brætspil med deres characters som spillebrikker (Anders And, LEGO figurer, Turtles, Biker Mice m.fl. har eksempelvist allerede været benyttet i stort omfang). De vil måske give jer en licens mod betaling, men til gengæld vil de forsvare deres characters og varemærke med næb og klør...

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Skrevet kl. 21:27

Tilmeldt 18. Jun 06
Skrevet kl. 21:17

Hej Bo

Har iøvrigt tjekket det link du sendte og det var super.

Der var en dissiderede rapport om rettigheder / brugsmodel, design etc. etc. kun på brætspil, hvilket var meget informativt.

Tak for linket :-)

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 10:25
Velkommen i gamet drenge!

Samme lille rapport fra kulturministeriet gav mig også de info jeg havde brug for dengang.
Hvis i kan lægge hånden på hjertet og sige jeres spil er enestående, så er det bare ud over stepperne!
.. men hvis i ligner bare en smule, så er det jo ikke en snak om rettigheder - så er det en snak om at i ikke kan sælge spillet. Hvis i alligevel kan sælge, så kommer advokaterne fra de tunge drenge... sååå, overvej det grundigt.

Bestil mit spil, og gem fakturaen - i kan trække det fra i firmaet.
(Samme gælder alle mulige andre brætspil, som fra nu af selvfølgelig bliver købt i firmaets navn - som en del af markedsundersøgelser)

Jeg er åben for spørgsmål om branchen, men i kan selvfølgelig ikke stole en skid på mig i almindelighed fordi i bliver konkurrenter, og i særdeleshed fordi en pokerspiller som mig lyver 9 ud af 10 gange.....
Der løj jeg så igen... for det er faktisk 10 ud af 10..

Fuld af spas er jeg også

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)