Jeg har i november oprettet et firma som enkeltmandsvirksomhed. Jeg er i tvivl om, hvad der er mest passende når man omtaler sit firma, som jeg eller vi??? Hvad gør eller synes I?
Skifter lidt mellem hvilken sammenhæng der er tale om, i meget officelle breve eller ligende tiltaler jeg mig selv som vi, da jeg synes det får det til at fremstå lidt mere professionalt.. Og i normale samtaler med en kunde siger jeg for det meste jeg, så synes det afhængigt af samtalen.
Hvis der kun er dig, vil jeg klart sige "jeg", hvis du har et par medarbejdere, ville jeg i visse tilfælde sige Vi. I rykkerbreve skriver jeg altid "Vi" - det er somom jeg fylder lidt mere så hehe
Men generelt synes jeg ikke man skal skjule, at man kun er sig selv, ved at skrive "vi".
Jeg syntes det kommer lidt an på hvor personlig din virksomhed er. Det personlige kan jo være noget positivt. I "Jens Hansen Cosnult" (fiktiv!) ønsker Jens Hansen jo at profilere sig selv som produktet. Her vil det klart være en fordel at skrive jeg så meget som muligt, da det skaber personlig værdi.
Er din virksomhed derimod mere konceptorrienteret ville jeg skrive "vi", og dermed styrke konceptet og brandet. Det lyder samtidig ganske professionelt, og du har jo typisk nogle der hjælper dig i en eller anden grad. Det kunne være dig og din revisor, dig og din freelancer, dig og din reklamemand - whatever. Jeg syntes personligt ikke det er "plat" at bruge "vi" i mindre virksomheder hvor der kun er 1 fast ansat. Man SKAL selvfølgelig ALTID være ærlig overfor kunderne hvis de spørger. Andet er dybt uprofessionelt og ikke holdbart.
Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.