Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissættelse af timepris for programmering

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lidt af et "luksus problem". Vi har en række kunder, som alle køber programmering fra os på timebasis (150 kr.), men siden det efterhånden er en række kunder, og opgaver kommer vilkårligt, er det blevet uhensigtmæssigt.

Problemet er at det er svært at koordinere, når der er tale om mange kunder, hvor man så let kan ende med at sidde med programmører i perioder uden noget at lave.

Vi overvejer derfor at lave "time-pakker", sådan man ikke tager time for time, men i stedet køber f.eks. 10, 20 eller 30 timer på forhånd. Så sætte den billigste pris på de 30 timer og ekstra, hvis man kun tager få timer.

Når så der købes pakker, kan vi lettere planlægge, end når kunderne tager timerne enkeltvis.

Nogen herinden som har erfaring med sådan prisfastsættelser? Hvor meget kan man tage ekstra for de enkelte timer fremfor ved pakker? Hvordan tager kunder imod dette?

Og jeg beklager, hvis der allerede er en tråd omkring dette.

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 00:26

Jacob Mogensen (Gratis-Ting.dk):
Nogen herinden som har erfaring med sådan prisfastsættelser? Hvor meget kan man tage ekstra for de enkelte timer fremfor ved pakker? Hvordan tager kunder imod dette?

Alle kan forstå du ikke kan rende rundt og fakturere en time hist og her. Timeprisen for en enkeltstående time skal være så høj at det slet ikke kan betale sig for kunden. Hvis du sælger outsourcede timer for 150 kroner og i har kunder nok ville jeg blot sælge disse timer på klippekort med minimum 10 timer. 

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 00:47

Kunderne vil nok tage mere positivt imod en rabat på mange timer, fremfor en "straf" ved køb af få timer.

Hvis i skal gøre det dyrere for få timer, skal i ligge fokus på at det bliver billigere for flere timer. I vil måske miste nogle få af de kunder som køber få timer, men det er vel i virkeligheden også dem som laver koks i jeres forretning, hvorfor det måske i sidste ende er meget fornuftigt.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 00:56

MichaelValentin:
Kunderne vil nok tage mere positivt imod en rabat på mange timer, fremfor en "straf" ved køb af få timer.

Hvad er forskellen?

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 08:50

Hej

Personligt hader jeg timepriser. Det er sjældent at en arbejdsdag er 8 effektive timer. Så skal Amino lige tjekkes, der skal svares på emails, telefonen ringer, man snakker lidt om weekendens planer med kollegaer etc. Jeg synes at timepriser er alt for uigennemskuelige. Jeg kan fx. gå til 2 forskellige mekanikkere, der begge koster 500,- i timen, men stadig komme til at betale 2 helt forskellige beløb. Den ene er super rutineret og passioneret, så han klarer opgaven på 2 timer. Den anden har en skod dag, er nyudlært, skal lige have en kop kaffe og har travlt med at flirte med kontordamen, så han er 4 timer om samme opgave.....     

Hvorfor ikke definere opgaverne og så give et tilbud? Uforudsigelige ting der kræver mere tid kan jo altid ske, men med god planlægning kan I jo sætte en pris hvor I i bedste fald måske får kr. 250,-  i timen og i værste fald kr. 150,- i timen.

En anden løsning kunne være at bede om lidt længere leveringstider. Opgaver I normalt kan klare på 1-2 dage, kan have en deadline på en uge etc.

Hilsen Morten 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:07

Vi har lidt af et "luksus problem". Vi har en række kunder, som alle køber programmering fra os på timebasis (150 kr.), men siden det efterhånden er en række kunder, og opgaver kommer vilkårligt, er det blevet uhensigtmæssigt.

Først kan jeg ikke forstå at I kan have en timepris på 150 kr ;), men det er så jeres bord.

Det med at I sælger timerne i bundter af 10,20 eller 30 lyder som en god ide. Men nogle gange har man en kunde som blot vil købe nogle timer. Her skal I også regne med at udviklingsmiljø skal sættes op. Testmiljø skal laves osv.

Selv regner jeg med en effektiv arbejdsdag på mellem 4-6 timer (mest omkring 4 timer).

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Oct 05
Skrevet kl. 09:26

Tak for rigtig god feedback.

De fleste af kunderne ligger flere timer end bare et par timer, men det gør det over længere tid. F.eks. 3-4 timer om ugen i én måned. Så 90% af kunderne vil ikke opleve en prisstigning, men vil skulle betale forud for flere timer ad gangen for at holde den samme timepris.

Vi laver også projektpriser, men det er bare de færreste af vores kunder, som gider laver/betale for alt det arbejde, som går forud et projekt på fastpris. Så skal kravspecifikationen være fuldstændig på plads inden projektet går i gang, og hvis der sker den mindste ændre under projektet, bliver prisen hurtig anderledes alligevel.

Det vi plejer at gøre er at give et estimat omkring, hvor mange timer det vil tage at lave. Ikke noget bindende, men noget som kunden kan gå ud fra. Hvis der så går for meget tid, har kunden altid mulighed for at skifte leverandør m.m., hvis han finder tidsforbruget urimeligt. Det sker dog næste aldrig, når vi snakker 150 kr. i timen.

De 150 kr. i timen er pga. det er outsourcing. De kunder som tager programmører på fuld tid har for de fleste en timepris på 90 kr. Vi har også nogle ansatte, som ikke er programmører, men IT assistenter, og disse koster ca. 30 kr. i timen. Kunderne får en projektleder med i prisen, som er ansvarlig for kundens opgaver.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:29

De 150 kr. i timen er pga. det er outsourcing. De kunder som tager programmører på fuld tid har for de fleste en timepris på 90 kr. Vi har også nogle ansatte, som ikke er programmører, men IT assistenter, og disse koster ca. 30 kr. i timen. Kunderne får en projektleder med i prisen, som er ansvarlig for kundens opgaver.

Oh.... lyder som om at jeg skal til at outsource mine opgaver ;)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 09:39

Niels Henriksen:
Først kan jeg ikke forstå at I kan have en timepris på 150 kr ;), men det er så jeres bord

Det er jo udenlandsk arbejdskraft, så det er jo andre strukturer prisen sættes efter! Og kvaliteten på arbejdet er helt i top. Udfra prisen er der jo endda råd til at proggramøren tager sig en kop kaffe eller 2 på din regning, hvis man er nervøs for det. (Det tvivler jeg dog stærkt på de gør)

Jeg var selv udelukkende til faste priser til at starte med,  dels fordi man ved hvad man kan forvente hvad den endelige pris skal være, og selvfølgelig fordi vi desværre er i en branche proppet med udueligheder og svindlere. Når det så er sagt, så er det en kæmpe lettelse at finde et firma hvor man kan stole på de arbejdstimer ens proggrammør bruger, når man, som mig, har et hav af småopgaver der konstant skal rettes. Skal man derimod have brugt flere hundrede timer, kan man med fordel selvfølgelig godt få en pris. Men småopgaver, hvor programmøren blot bruger et par timer, så bliver det altså dyrere i sidste ende at han skal bruge tid på at sætte en pris, og ligge 20% risiko oveni.

Jimmy

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Oct 05
Skrevet kl. 09:47

Den helt klare fordel er at tage en fast programmør på fuld tid. Det er bedst og billigst.

Bedst fordi at man så har den samme mand på alle ens opgaver, som dermed bliver en ekspert indenfor ens opgaver, system m.m. Man lærer at tænke ens, og han begynder at forstå de ting, som man ikke får sagt.

Billigst fordi at med en fast aftale per måned, så ved vi hvad den mand skal lave, så ikke behov for ekstra i prsen for have til perioder uden arbejde til programmøren.

Men man skal passe virkelig meget på. Jeg har selv kommet galt afsted op til flere gange før jeg selv startede kontor i Indien. Netop derfor jeg fik lavet kontoret, da jeg var blevet snydt ret så mange gange før.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)