Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

1000 spørgsmål til professoren…

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Jeg er ved at opstarte et kontrollør firma og har lige nogle småting der skal på plads, så jeg ikke risikere at komme økonomisk i klemme.

I starten håber jeg at få 1 -3 job pr. måned, hvor der skal bruges 2- 6 mand pr. job i typisk 4 timer.

Hvis de folk jeg bruger, betales med et aftalt honorar pr. job, dvs. ikke ansættes direkte i firmaet, men efter mundtlig aftale, har jeg så noget ansvar rent forsikringsmæssigt? –Og hvordan forsikre jeg mig selv og min familie bedst, hvis jeg skulle komme til skade og må sygemeldes fra mit primære arbejde?

I starten, til jeg har fået et fast kundegrundlag, er der nok kun meget begrænset, eller ingen økonomisk fortjeneste ved dette. Kan der være nogen fordel ved at drive et firma, med måske intet overskud, udover det jeg selv tjener pr. job? –Og de udgifter der er forbundet med opstart af dette, (uniform, reklame, personlige værnemidler, lygter, PC, osv.) kan de stadig trækkes fra?

Tak for et oplysende forum og forhåbentligt brugbare svar.

Hilsen Polkie Friis

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:22

Hej Polkie

Nu er det ikke 100% klart for mig hvordan du havde tænkt dig at skrue det sammen - men lad mig prøve at tænke højt:

Du opretter et firma der påtager sig kontrolløropgaver for andre  virksomheder. Til de specifikke opgaver skal du bruge ekstra mandskab og hyrer dem til opgaven. Der er ikke noget i vejen for at at du kan honorar lønne dem med et fast honorar, men jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle ændre noget i forhold til virksomhedens ansvar. Div. sikkerhedsregler - tjek selv efter inde på at.dk - gælder stadig og jeg vil stadig mene at der foreligger et lønmodtagerforhold, med mindre du ligefrem udliciterer opgaven.

Du kommer nok tilat skulle forholde dig til at være arbejdsgiver, med alt hvad det fører med sig (c;

Mht. forsikring mod sygdom og skader, så skal du tale med dit forsikringsselskab eller søg på nettet. Det afhænger meget af hvordan dine ricisies vurderes, og hvordan forsikringerne er skruet sammen. Mon ikke der er en eller anden på Amino der ved alt om forsikringer?

Venligst

Karsten 

Tilmeldt 29. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:48

Hej Karsten.

Tak for svaret.

Jeg har søgt, og ledt lidt på må og få, på at.dk uden at finde nogle klare svar. Det jeg kan finde om honorarlønnede på Amino er at de ikke er ansat i firmaet og derfor ikke har samme sikkerhedsnet som time ansatte, dvs. ingen feriepenge, barsel og sygepenge. Derfor forestiller jeg mig, at den der selv påtager sig et enktelt job hvor et enteligt ansættelses forhold ikke findes, selv har ansvaret for dette.

Det er ikke utænkeligt at det er i et gråzone område, men langt de fleste job af den type er idag aflønnet kontant som honorarløn, hvor der intet skriftligt findes. Arrangøren får en liste med navn og cpr-nr på kontrollørene og indberetter dette til skat.

Hilsen Polkie

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 00:21

Hej Polkie

Jeg har for god ordens skyld fulgt lidt op på min påstand, og jeg er desværre kun blevet bekræftet i, at du vil blive betragtet som arbejdsgiver. 

I At vejledning F.2.4  står der:

3. Hvornår er man omfattet af reglerne?

Bestemmelserne om virksomhedernes sikkerheds- og sundhedsarbejde gælder som hovedregel for alt arbejde, der udføres for en arbejdsgiver på landjorden, for lastning og losning af skibe samt for værftsarbejde om bord i skibe.
Når man skal vurdere, om der er tale om arbejde for en arbejdsgiver i arbejdsmiljølovens forstand, skal der bl.a. lægges vægt på,

• om arbejdstageren har pligt til at stille sin personlige arbejdskraft til rådighed
  • om arbejdstageren er undergivet instruktionsbeføjelse og kontrol i forbindelse med udførelsen af arbejdet
  • om arbejdsgiveren stiller arbejdsrum og nødvendige materialer til rådighed
  • om arbejdsgiveren bærer risikoen for arbejdsresultatet.

Hvis der er tvivl, lægges der en vis vægt på, om arbejdstageren får et vederlag for det udførte arbejde.

Jeg synes egentlig ikke der er så meget gråzone, lige hvad angår ansvaret i forbindelse med arbejdsmiljø og forsikring. Med hensyn til øvrige lønmodtagevilkår i forbindelse med honorar-lønning, kan der måske nok være noget mere uklarhed. Men det kan man så til gengæld aftale sig ud af, hvorfor det er en god ide, at tænke grundigt igennem hvad honoraret dækker, og hvad det ikke dækker.

God vind med projektet

Venligst

Karsten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)