Jeg har lavet fejl i bogføringen for 3. og 4. kvartal 2005 hvilket betyder, at jeg har betalt for lidt i moms. Hvordan skal jeg nu forholde mig til dette, skal jeg kontakte SKAT hurtigst muligt? Og hvordan betaler jeg det resterende beløb?
I 4. kvartal 2005 købte jeg RAM til min computer over nettet fra USA. Jeg er klar over, at der skal betales moms og importtold af prisen, men har efter købet glemt alt om dette.
Hvordan får jeg betalt moms og importtold for RAM''en?
Jeg har også længe undret mig over, om man skal registreres som "importør" når man køber et produkt i et ikke-EU land som ikke skal videresælges, men blot benyttes i virksomheden?
Fejl i momsafregningen: Det er ret almindeligt, at man i forbindelse med årsregnskabet får fundet nogle fejl eller lavet nogle korrektioner som gør, at momsangivelserne for det afsluttede år skal ændres. Der findes derfor en blanket til fejl i momsafregninger, som findes på Francikanerseriens hjemmeside.
Jeg mener ikke, man skal registreres som importør, fordi man lejlighedsvis køber en enkelt vare til eget (og eget firmas) forbrug i lande udenfor EU. Almindeligvis får du bare en opkrævning, hvis du skal betale told, når du henter pakken på postkontoret.
Der findes en e-blanket på Skats hjemmeside til formålet. Det udfylder du, så vender skat tilbage med indbetalingskort - eller hvis du skal have moms tilbage, får du penge sendt.
Tak for jeres svar, jeg tror det løser problemet vedr. moms.
Mht. til moms og told på ram, forventede jeg også, at jeg automatisk blev opkrævet af transportfirmaet (DHL så vidt jeg husker). Jeg har nemlig tidligere købt ram fra samme firma som privatperson og der blev jeg opkrævet for moms og told da jeg modtog varen. Men nu hvor det ikke er sket, ved i da hvad jeg kan gøre for at løse problemet?
Anette -> Jeg kan se, at du har eget regnskabsfirma, har du evt. mulighed for, og tid til inden der skal afleveres selvangivelse/årsregnskab, at hjælpe med nogle nogle enkelte spørgsmål til bogføringen (deriblandt ovenstående med køb af ram i usa)? I så fald, har du en mailadresse hvor jeg kan sende info om det jeg har brug for hjælp til, så du kan give en estimeret pris?
Det kan du tro, jeg har. Om vi skal mødes eller klare det "pr. fjernundervisning", afhænger lidt af, hvor du bor i landet, du har ikke noget postnummer i din profil. Jeg sender en PM.