Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsendelse som brev - købeloven

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring købeloven.
Rigtig mange skriver at det sælgers ansvar i forbrugerkøb når sælger vælger at sende som brev (uden forsikring) og brevet derefter bliver væk.

Jeg vil gætte på at den paragraf de henviser til er:
Leveringsstedet
   § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Som jo rigtig nok siger at varen først er leveret når køber har modtaget den.

Men:
Denne paragraf er ikke beskyttelsespræceptiv - men deklaratorisk, så denne paragraf kan man aftale sig ud af? (deklaratoriske paragraffer er paragraffer du kan aftale dig ud af)
Den er deklaratorisk da den ikke er nævnt under §1 stk 2 som siger:
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

Er der en dom, sædvane eller lignende som siger at §73 også er beskyttelsespræceptiv? - for loven selv siger direkte det modsatte, som §1 stk 1 siger:
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.

håber en med mere indsigt i jura kan give et svar på spørgsmålet? (jeg har selv læst jura i 2 år, men det er ved at være nogle år siden)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:00

Kreditkort selskaberne vil have dokumentation på at du har sendt en varer og denne kan du ik forelægge når varen sendes som brev. Derfor kan du godt glemme alt om ovenstående for det er dig som sælger som hænger på regningen hvis en kunde klager. Og når du signer up med PBS underskriver du erklæringer om at du er indforstået med kreditkort selskabernes regler og betingelser... Går ud fra det er det du henviser til...

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 13:09

hvor står det henne i PBS' betingelser? - synes ikke jeg kunne finde det, men måske er der noget jeg har overset?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:36

Nu er det et par år siden jeg gik det igenmme så kommer i tvivl om hvordan det er formuleret hos PBS. Men hos udbyderne i England og Tyskland (har vi kigget på og brugt indenfor det sidste år) der står det tydeligt at sælger skal kunne dokumenterer afsendelsen af produktet eller servicen. Og reglerne må da være de samme i hele verden når vi snakker de samme selskaber, primært Visa og Mastercard.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)