Vi er i gang med at lave et leksikon til Køb og Salg af virksomhed og vi har brug for din hjælp. |
Hej Martin!
Jeg vil gerne hjælpe, og vil kigge ind jævnligt.
Hvem har skrevet "de vise ord" derinde?
Vi er i gang med at lave et leksikon til Køb og Salg af virksomhed og vi har brug for din hjælp. |
Hej Martin! Jeg vil gerne hjælpe, og vil kigge ind jævnligt. Hvem har skrevet "de vise ord" derinde? |
Hej Peter |
Hej Matin Jeg var lige inde at kigge ;o) Den der med køb/salg af virksomhed. Bruger man ikke også NPV i den sammenhæng? Det er bare et begreb jeg ikke har forstået, så det ville være fedt at få med i det emne, hvis det er relevant. Ellers en cool idé ;o) Jack
|
Nu kan det snart være nok..... ;o)
Jeg aner ikke hvad NPV er, men det er der sikkert nogle kloge mennesker der kan forklare. |
NPV står for Net Present Value eller nutidsværdi på dansk. Det er den tilbagediskonterede værdi af alle de fremtidige pengestrømme i virksomheden, hvor man korrigerer næste års forventede cash flow med den rente (eller tilbagediskonteringsfaktor), som man vælger at bruge. Altså en teoretisk model til at prøve at beregne værdien at et aktiv, givet nogle forudsætninger for dens cash flow og nogle forudsætninger for renter. |
Ja, men hvis din forklaring stod i leksikon, var jeg ikke blevet klogere ;o) Jeg går udfra at man så i nogle sammenhænge, betragter en virksomhed....netop som et aktiv, da jeg har set NPV brugt ifm. værdisættelse af virksomheder. |
Martin: Et rigtig godt initiativ. Jeg har lige været væk nogle få måneder og så har du også startet brevkasse m.m. i mellemtiden. I sandhed en driftig mand ;o)
|
Ha ha, så kan jeg økonominørd lære at lade være med at skrive for indforstået. Jeg prøver igen. Man tager udgangspunkt i en antagelse om alle de fremtidige pengestrømme i virksomheden. Dvs. alle penge ind minus alle penge ud. Lad os for letheds skyld antage, at det her er en virksomhed med overskud på 100 kroner årligt, hvor vi forventer et uændret overskud på 100 kroner årligt i al overskuelig fremtid. Når man så skal finde ud af, hvad sådan en virksomhed er værd, må man tage højde for, at 100 kroner næste år ikke er lige så meget værd som 100 kroner i år. Har jeg 100 kroner i år, kan jeg jo investere dem, sætte dem i banken etc. og få dem til at blive til mere end 100 kroner næste år. Derfor tilbagediskonterer man (som det hedder med et fint ord) de fremtidige pengestrømme. Her er man nødt til at finde ud af, hvilken faktor, man vil bruge. Et godt udgangspunkt er den rentesats, som man vil kunne få ved at sætte sine penge andetsteds i sikre placeringer som en bankkonto.Ofte vil man så tillægge en ekstra værdi for at tage højde for, at man gerne vil have et risikotillæg for at foretage en investering, som er mere risikabel end blot at have pengene stående passivt i en bank. Hvis man så kommer frem til, at man vil regne med en diskonteringsfaktor på 5%, betyder det, at næste års overskud regnes til en nutidsværdi på ca. 95 kroner. Året efter igen vil så have en værdi på godt 95 kroner etc. Alle disse værdier for de enkelte år lægges sammen, og så ender man med et tal for nutidsværdien. Blev det en smule mere forståeligt af den nye forklaring? |