På http://thorborg.tv vil jeg gerne have en visuel tæller, der viser hvor mange gange hvert indlæg er afspillet. Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får sådan en fætter? Det giver mig nemlig også mulighed for at lave en topliste over de mest lyttede programmer m.m.
vil jeg gerne have en visuel tæller, der viser hvor mange gange hvert indlæg er afspillet. Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får sådan en fætter
Hej Martin
Hvis der ikke allerede findes sådan et plugin, så vil jeg gerne hjælpe dig med at programmere et WordPress plugin til dig, du siger bare til.
Hov, jeg så ikke, at der allerede var nogen der havde anvist forslag til et eksisterende plugin.
Har kigget på hvordan dette plugin fungerer, bemærk at dette plugin tæller klik via serverside-redirects:
link -> redirect til kliktæller -> redirect til den endelige side/downloadfil.
SEO mæssigt er det som udgangspunkt ikke så godt, at et link tælles via redirects:
det gøres ofte forkert med et redirect af type 302 og ikke af type 301. I begge tilfælde giver det en dårlig udnyttelse af den interne PageRank set i forhold til et normalt link, hvor klik i stedet trackes via JavaScript (som eksempelvis Google Analytics gør)
det kan skabe en indekseringsbarriere, hvis der linkes intensivt til andre interne sider.
Men her er der tale om, at der KUN skal trackes download af filer, derfor kan ovennævnte plugin godt bruges uden at der opstår SEO relaterede problemer.
sørg for at der kun bruges redirects til kliktæller, når der linkes direkte til en MP3 fil eller en video fil.
sørg for at sætte rel="nofollow" på alle de links, der bruger redirect til kliktæller
sørg for også at opsætte Google Analytics tracking der måler klik, så du nemt kan få et overblik over alle klik på thorborg.tv.
Hvis du senere gerne vil tilbyde både direkte download og en MP3/video afspiller direkte i browseren, så bør du kigge efter en ren JavaScript baseret løsning, der eliminerer de SEO relaterede problemer.
Tusind tak alle sammen. Jeg er faktisk ikke klar over præcis hvilken løsning der vandt, men Brian Brandt har installeret et eller andet, så nu må vi se om det det virker :-) Igen tak!