Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af Anpartsselskab med uudnyttet skattepligtig indkomst på 64 mill.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan nogen forklare mig formålet med nedenstående annonce jeg har set i Børsen. Jeg bringer også kontaktoplysninger som en hjælp til sælger.

Anpartsselskab

med uudnyttet skattepligtig indkomst på 64 mill. kr. sælges.

Begrænset aktiviteter i selskabet, samt ingen forpligtelser ppå overtagelsestidspunktet.

(Til billetmærke 7899, Dagbladet Børsen AØ/S, 1140 Kbh. K.)

Jeg kan sagtens se ulovlige formål med at købe dette selskab, men hvilke lovlige formål kunne man forestille sig?

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:27

Hej

Generelt set er der ikke noget forkert i at sælge selskaber med en realiseret skattepligtig indkomst til nogle som ved hjælp af skattepligtige underskud kan udnytte skatten her og nu. 

Men den pågældende transaktion minder umiddelbart om de transaktioner der var i forbindelse med selskabstømmersagerne.  Jeg vil derfor foreslå at evt. køberer er meget varsomme med at indgå i handlen inden de har undersøgt alle forhold omkring bla. sambeskatning, forpligtelser i selskabet og hvordan overskuddet er opstået. 

En umiddelbar mere simpel løsning for en iværksætter vil være at købe et skuffeselskab på eksempelvist 125.000 kr. i anpartskapital - disse muligheder er beskrevet på www.revirk.dk  - Hvem kan forøvrigt også udnytte og bruge så store skattepligtige indkomster?

mvh

Jesper

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 19:05

Hej Jesper - tak for dit svar.

revirkrådgivning:
Generelt set er der ikke noget forkert i at sælge selskaber med en realiseret skattepligtig indkomst til nogle som ved hjælp af skattepligtige underskud kan udnytte skatten her og nu.

Jeg forstår ikke hvordan dette skulle være en fordel. Hvis jeg havde et selskab med 64 millioner i underskud mister jeg jo en formue ved at købe det tomme overskudsselskab. Dét eneste formål jeg kan se er, at jeg kan markedsføre min virksomhed gennem et regnskab med store overskud. Kan du give et konkret formål på hvordan jeg skulle være i stand til at udnytte skatten. Det er vel nærmere køb af et underskudsselskab der kan give en skatteudnyttelse, er det ikke?

revirkrådgivning:
Men den pågældende transaktion minder umiddelbart om de transaktioner der var i forbindelse med selskabstømmersagerne.  Jeg vil derfor foreslå at evt. køberer er meget varsomme med at indgå i handlen inden de har undersøgt alle forhold omkring bla. sambeskatning, forpligtelser i selskabet og hvordan overskuddet er opstået.

Netop mine tanker da jeg så annoncen. Det var derfor jeg ville høre et eksempel på et lovligt formål med at købe selskabet.

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:21

Meget forsimplet kan transaktionen skitseres således:

Hvis du har et selskab A med et skattemæssigt underskud på 100 kr. så har dette underskud en skatteværdi på 25 kroner.  Denne skatteværdi får selskabet ikke udbetalt medmindre der er realiseres overskud i selskaber som det pågældende selskab er sambeskattet med.  Underskuddet kan fremføres til modregning i fremtidige overskud i selskabet.

Hvis du køber et selskab B der har et overskud på 100 kr. og en skyldig selskabsskat på 25 kr. så kan selskabet A i nogle helt konkrete tilfælde udnytte den skyldige selskabsskat. 

Det selskab B der har overskud har en bogført egenkapital på 75 kr. så du vil formentlig kunne købe det til en pris mellem 75 kr. og 100 kr. Dvs. du og sælger deler skatteudnyttelsen.

For at imødegå dette er der imidlertid indført mange værnsregler i skattelovgivningen, så det er ikke bare lige noget man gør. 

Som jeg skrev, så kræver det en nøjere og helt konkret undersøgelse af det selskab der udbydes og de muligheder der ligger deri. 

Den mest simple metode vil afgjort være at købe et skuffeselskab eller selv stifte et nyt selskab – som beskrevet på www.revirk.dk Herved undgår man en typisk dyr due dilligence ved undersøgelse af det selskab som man overvejer at købe. 

Men du kan ikke på forhånd sige, at det er ulovligt og skatteomgåelse at udnytte skatten i det udbudte selskab – men det er erfaringsmæssigt vanskeligt.

/Jesper

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 21:23

revirkrådgivning:
Meget forsimplet kan transaktionen skitseres således:

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke forstår den grundlæggende mekaniske der giver selskab B værdi for A. Selskab A har derimod oplagt værdi for B idet der er en skattebesparelse.

Kun hvis selskab A ved køb af B kan få likviditet, dvs. beholde den kontante udskudte skat i B mod at tabe sit skatteaktiv, kan jeg se en fordel. Dette hænger dog på ingen måde sammen med dine priseksempler, så jeg antager ikke man kan gøre sådan.

Omvendt er det oplagt at B med fordel kan købe A fordi det giver en skattebesparelse.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)