Jeg har oprettet en kampagne til Google Adwords indholdsnetværk (som supplement til mine eksisterende søgenetværks-kampagner), som har en rigtig god ROI. Derfor vil jeg gerne til at tweake lidt på den for at optimere den og udbygge den. Men kan man ikke se hvilke af sine søgeord der har resulteret i en visning, eller gælder det kun søgenetværket ? Samme problem har jeg med salg, når jeg kigger i Analytics. Derudover, kan man ikke sætte et unikt bud på søgeordene, eller gælder det ligeledes kun søgenetværket ? På forhånd tak.
|
Hej Rene,
Annoncering på Googles indholdsnetværket er grundlæggende anderledes end annoncering på Google.dk. Det er én af grundene til, at det er en rigtig god idé at holde indholdskampagner og søgekampagner adskilt.
Rene G:Men kan man ikke se hvilke af sine søgeord der har resulteret i en visning, eller gælder det kun søgenetværket ?
På indholdsnetværket er det helheden af alle dine søgeord, der afgør, hvor dine annoncer bliver vist. Hvis du fx indsætter søgeordene ”toilet, håndvask, bruseniche og badekar” vil dine annoncer blive vist på sider om badeværelser, men du kan jo ikke sige, at ét bestemt ord er årsagen til visningen. Det afgørende er den samlede betydning af dine søgeord. Det er også årsagen til, at man typisk skal bruge langt færre søgeord på indholdskampagner. Typisk er 10-15 mere end rigeligt til at få skabt en klar samlet betydning.
Rene G:Derfor vil jeg gerne til at tweake lidt på den for at optimere den og udbygge den.
Nu ved jeg jo ikke, hvad du allerede har prøvet, men her er to forslag:
1) Hvis du har succes med en dansk kampagne, kan du oversætte alle søgeordene til engelsk og så køre kampagnen på engelske websites. Du skal naturligvis stadig bruge den danske annoncetekst og kun målrette kampagnen til danske ip-adresser, men det giver typisk gode resultater, da folk ofte lægger ekstra mærke til danske annoncer på engelske websites.
2) Prøv med kreative kombinationer. På indholdskampagner kan du sagtens bruge søgeord, der intet har med dit produkt eller landing page at gøre. Det påvirker ikke din quality score. Hvis du eksempelvis sælger chokolade, kan du indsætte ord som ”dating, ny kæreste, parforhold, kærlighed”. På den måde kan din annonce bliver vist på mange flere sider end blot sider om chokolade. Måske ikke det bedste eksempel, men jeg håber, meningen er klar. Det er næsten uanede muligheder for kreative krydssalg. Hvis du fx sælger campingvogne, kan du kan oprette en annoncegruppe med søgeord som fx ”krydstogt, rejse, hotel, charterferie og storbyferie” og så lave en annoncetekst som fx ”Hvorfor ikke i stedet prøve en campingferie”. Dette skal selvsagt gøres som supplement til en annoncegruppe med mere direkte søgeord som ”camping, campingvogn etc.”. Beklager de mærkelige eksempler, men klokken er mange, så min kreativitet er ikke lige på det højeste niveau. ;)
Held og lykke med projektet.