Hej Aminoer. Hvordan ser reglerne ud omkring rettigheder, hvis man finder et billede på google - eller på fonas hjemmeside - eller et andet konkret sted. Dette billede gemmer man på sin computer - laver det til vektorgrafik i illustrator - evt. som stregtegning - evt. mere detaljeret så det ligner originalbilledet RIGTIG meget. Der er bare tale om en computermodel og altså ikke et logo eller andet. Denne rentegning, må jeg bruge det til f.eks. udgivelser? |
Det er altid en fin balancegang. Hvad ville du selv synes, hvis en havde gjort det mod dig? Jeg hørte på et tidspunkt, at hvis man ændrer billedet/illustrationen 20% fra det originale, så var rettighederne ophævet. Jeg synes selv ikke, det er godt nok. Jeg ville da stadig blive skuffet, hvig nogle bare kopierede mit arbejde, som jeg måske havde brugt temmelig mange timer på.
Hvis jeg skal publicere noget, som skal ud til mange mennesker, kunne jeg ikke drømme om andet end at købe billeder og illustrationer dertil. Eller som minimum spørge om lov.