Hej Amino, jeg er en ny, så fornemt kaldt, iværksætter, som gerne vil starte min egen virksomhed. Jeg læser HA, og modtager af den grund SU. Derudover tjener jeg maxgrænsen 8.138 kr. om måneden ved siden af studiet på mit arbejde. Hvis jeg tjener mere - trækkes jeg i SU. I øvrigt ærgeligt i al den tid regeringen har tryglet mangel på arbejdskraft.... Jeg vil gerne starte min egen virksomhed. I første omgang en enkeltmands. Her kommer spørgsmålet: Kan jeg henlægge et eventuelt overskud i enkeltmandsvirksomheden, således at jeg ikke bliver trukket i SU i form af min ekstraindtjening? Hvordan fungerer et Holding-selskab (skal jeg oprette dét?). Håber I kan hjælpe.. |
peberkringle:Jeg vil gerne starte min egen virksomhed. I første omgang en enkeltmands. Her kommer spørgsmålet: Kan jeg henlægge et eventuelt overskud i enkeltmandsvirksomheden, således at jeg ikke bliver trukket i SU i form af min ekstraindtjening?
Du kan i et enkeltmandsfirma opspare dit overskud i Virksomhedsskatteordningen mod betaling af 25% forlods skat.
peberkringle:Hvordan fungerer et Holding-selskab
Og et holdingselskab er et selskab, hvis hovedformål er at kontrollere et eller flere andre selskaber ved at besidde majoriteten af aktierne eller anparterne i dem.
Henrik