Har lige snakket med forbrugerstyrelsens jurister om det og de kom frem til følgende: Forbrugeraftaleloven §18: Stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og er indgået under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Her snakkede vi også om at du kan vente 14 dage med at sende ordren videre til leverandøren. I disse 14 dage kan kunden fortryde købet. Dog kan du give kunden mulighed for at få aktiveret ordren med det samme som dermed giver kunden afkalde på fortrydelsesretten, men det kræver at kunden skal gøre noget aktivt for det. Selv tilbyder jeg webhotel som du kan leje i 30 dage uden at skulle betale for et helt år. Her vil jeg ikke være glad for 14 dages fortrydelsesret.... |
Niels Henriksen:Har lige snakket med forbrugerstyrelsens jurister om det og de kom frem til følgende:
Forbrugeraftaleloven §18:
Stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og er indgået under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Her snakkede vi også om at du kan vente 14 dage med at sende ordren videre til leverandøren. I disse 14 dage kan kunden fortryde købet. Dog kan du give kunden mulighed for at få aktiveret ordren med det samme som dermed giver kunden afkalde på fortrydelsesretten, men det kræver at kunden skal gøre noget aktivt for det.
Selv tilbyder jeg webhotel som du kan leje i 30 dage uden at skulle betale for et helt år. Her vil jeg ikke være glad for 14 dages fortrydelsesret....
1) Interessant. Som jeg læser FBL, så er det ulovligt at afvige fra fortrydelsretten hvis du sælger et webhotel med domæneoverførsel - eller uden domæne. For så er der ikke tale om en tjenesteydelse tilpasset forbrugerens individuelle behov!
2) Om kunden forudbetaler 30 dage eller 1 år synes jeg ikke gør den store forskel i forhold til fortrydelsesretten....