Hej Jeg startede en enkeltmandsvirksomhed tilbage i 2005, mens jeg læst på handelsskolen og så senere på handelshøjskolen. Jeg har haft rigtig god succes med virksomheden. Men da jeg ikke har været så erfaren, har jeg også begået en del fejl og betalt mange lærerpenge. Men her sidste år gik næsten alt galt, mine varer jeg bestiller fra Kina kom hjem ødelagte og jeg kæmper en næsten umulig kamp med KLM Cargo om erstatning. Ydermere har mange af mine kunder i andre EU lande enten også gået konkurs og ikke betalt deres regninger. Alt i alt et skidt år, hvor også min bank er begyndte at spænde ben for mig, ved ikke at holde hvad de lover og skære ned på min kassekredit. Jeg har så ikke haft likviditet til at finansiere næste bestilling fra Kina, og hoppede derved en omsætning over. Alt dette har bevirket at jeg oparbejdet et underskud i min private virksomhed på ca. kr. 3-400.000. Men jeg har stadigvæk ikke få betalt min skyldige moms på i alt ca. kr. 190.000. Jeg har fået bekræftet at mit underskud i virksomheden vil blive beregnet som privatfradrag. Jeg kan derved optjene mit underskud skattefrit, dog skal jeg stadigvæk betale 8% i arbejdsmarkedsbidrag. Da jeg stærkt mener at denne virksomhed har en fremtid, da den har vokset med index 200 i gennemsnit hvert år, og omsætter for er par millioner om året, vil jeg gerne fortsætte men bliver nød til at få betalt noget af gælden af. Nemlig gælden til det offentlige på kr. 190.000 i moms. Er det muligt at lave en aftale med skat at jeg kan betale momsen af med mit fradrag. Altså at SKAT vil ”få/fjerne” mit fradrag på næsten det dobbelte af hvad momsgælden er på, mod at fjerne momsgælden?
Mvh. Alan E. |
Hej!
Du betaler altså ikke AM-bidrag af underskud!
Nej...du er nok nødt til at aftale en afdragsordning med SKAT.
Normålt vil den ligge på ca. 10% per måned af din gæld