Jeg har en idé til en hjemmeside, men jeg er jomfru på horehus når det kommer til oprettelse og drift af web-sider. Min hjemmeside er til at starte med en non-profit side, der ikke skal have en masse flashy grafik og fancy tingel tangel. Funktionalitet og simplicitet er kerneelementer og det skal helst kunne ordnes til en fornuftig pris, da det som sagt er non-profit. Hjemmesiden er en hjælpeside hvor man skal kunne søge informationer om visse juridiske emner, dvs. der skal være en forside der viser videre til: informationssider, hvor man selv kan finde de relevante informationer jeg har redigeret og lagt op, samt en form for brevkasse hvor brugere kan stille spørgsmål som jeg eller andre admins kan besvare. Jeg tænker at der må findes nogle standardmodeller eller noget som siden let og billigt kan bygges på. (ligesom med OScommerce i tilfælde af shops (hvis jeg har forstået ret)) Jeg kunne godt tænke mig at vide indenfor hvilket prisleje, et sådant koncept kunne realiseres, jeg tænker både mht. oprettelse af hjemmesiden og pris på serverplads osv. og om der er nogen faldgrubber jeg evt. kan have overset? Yderligere kunne jeg tænke mig at få bekræftet at det, for en almindeligt computerkyndig som jeg selv, er til at overkomme at administrere sådan en hjemmeside såfremt den er oppe at køre. Mvh Kristian Sørensen |
Hej Kristian,
En sådan hjemmeside kan let bygges i Wordpress, som er ganske gratis.
Hvis du vælger en statisk forside og bruger side-funktionen i Wordpress til dine informationssider, kan du bruge blogindlæg til brevkassen. Selve muligheden for at indsende spørgsmål til brevkassen kan klares let ved en kontaktformular-plugin.
Mht. serverplads og priser, kan sådan en side let hostes på noget helt billig hosting som udgangspunkt. (Gigahost, Megahost, Surftown, One.com, Unoeuro etc.).
Administrationsdelen af en sådan side vil være overkommelig. Wordpress har et ganske brugervenligt interface på bagsiden, så det skal du ikke bekymre dig om. Når først siden er oppe at køre, vil den største udfordring være, at softwaren skal opgraderes fra tid til anden, når der lukkes sikkerhedshuller og den slags. Det tager vel ca. 5-10 minutter at gøre, hvis man ikke har den store rutine i det.
Når du starter helt på bar bund indenfor hjemmesider, kan du nok med fordel få hjælp til at sætte det hele op. Her på Amino er der mindst to Wordpress-hajer, Brian Brandt og Anders Saugstrup. Sidstnævnte kører for tiden et iværksætter-tilbud, hvor man for knap 900 kroner kan få en standard-blog sat op.